به گزارش صفیر گیلان؛محمد عباسی امروز در کارگاه آموزشی مربیان آموزش‌های هنگام ازدواج در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی رشت با اشاره به کاهش آمار ازدواج اظهار داشت: سال ۸۶، ۲۸ هزار ازدواج در کشور به ثبت رسید که این آمار در سال ۹۶ به ۱۸ هزار و ۸۸۸ مورد رسید. عباسی تصریح کرد: در طی […]

به گزارش صفیر گیلان؛محمد عباسی امروز در کارگاه آموزشی مربیان آموزش‌های هنگام ازدواج در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی رشت با اشاره به کاهش آمار ازدواج اظهار داشت: سال ۸۶، ۲۸ هزار ازدواج در کشور به ثبت رسید که این آمار در سال ۹۶ به ۱۸ هزار و ۸۸۸ مورد رسید.

عباسی تصریح کرد: در طی سال‌های اخیر اقدامات اجرایی از جمله استاندارد کردن کلاس‌های آموزشی، بهره گیری از داوطلبان حوزه سلامت و استفاده از سازمان‌های مردم‌نهاد صورت گرفته زیرا نباید همه کارها را به بخش دولتی واگذار کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: بر اساس بودجه‌های دفتر سلامت، خانواده و جمعیت وزارت بهداشت ۳ هزار سی‌دی آموزشی و ۲۷۰ میلیون اعتبار به این امر اختصاص یافته و کلاس‌های آموزشی از ۲ ساعت به ۶ ساعت افزایش پیدا کرده است.

ایشان با اشاره به افزایش طلاق و کاهش آمار ازدواج گفت: در حال حاضر ۲۵۰ هزار زن مجرد بالای ۴۵ سال در کشور داریم که این آمار باید کم شود، همچنین ۱۰ تا ۱۲ میلیون جوان در شرف ازدواج در کشور داریم که برای حل مشکلات آنها باید زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناسب اتخاذ شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به افزایش آمار طلاق در استان گیلان در سال‌های اخیر تصریح کرد: در سال‌های ۸۹ تا ۹۰ حدود ۵ هزار طلاق در استان گیلان داشتیم که این رقم در سال ۹۶ به ۶ هزار و ۶۲۹ طلاق رسید از این رو پیدا کردن راه حل در این زمینه ضروری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای کشوری حدود ۱۴ درصد طلاق‌ها در سال نخست و ۵۰ درصد در ۵ سال نخست اتفاق می‌افتد که باید اقدامات موثری برای این بحران انجام شود.

وی اعلام کرد: اقدامات ما باید در ۳ بخش آموزش و مشاوره‌های قبل از ازدواج، آموزش و مشاوره‌های حین ازدواج و آموزش و مشاوره‌های بعد از ازدواج باشد که گسترده‌ترین بخش، آموزش‌های حین ازدواج است اما بخش‌های دیگر نیز مهم هستند.

عباسی افزود: آموزش‌های قبل از ازدواج خاصیت پیشگیری دارد و موجب انتخاب درست و منطقی در ازدواج می‌شود، از این رو با کمک مرکز مشاوره سازمان ملی جوانان تفاهم‌نامه‌ای نوشتیم که این امر را از طریق آموزش محقق کنیم.

این مسئول بهداشتی تاکید کرد: درمان‌های مربوط به مشکلات بعد از ازدواج باید حول زوج‌درمانی باشد و افراد به مراکز مشاوره ارجاع داده می‌شوند؛ هم اکنون در رشت مراکز مشاوره قبل از ازدواج در دانشگاه گیلان، دانشگاه علوم پزشکی و چند نقطه دیگر وجود دارند که باید تقویت شوند.

عباسی تصریح کرد: کلاس‌های مشاوره قبل ازدواج در وزارت کشور پوشش ۱۰۰ درصدی دارد اما برای زوج‌هایی که حین ازدواج به مشکل برمی‌خورند وضعیت مشاوره‌ای مناسب نداریم و باید این مراکز را گسترش دهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت: مشاوره پس از ازدواج مربوط به زوج‌هایی است که دچار بحران شده‌اند و باید از طلاق آنها جلوگیری کرد از این رو این افراد به روانپزشک مراجعه می‌کنند.

عباسی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار ۱۹ هزار و ۶۹۸ زوج در سال ۹۵ و ۱۸ هزار و ۸۸۸ زوج در کلاس‌های آموزشی هنگام ازدواج در سطح استان گیلان شرکت کرده‌اند که بخشی از آن‌ها از استان‌های مجاور بودند و این نشان‌دهنده ارتقای کیفیت این کلاس‌ها است.

وی افزود: طبق آمار کشوری از هر ۱۰۰ بیمار روانپزشکی، ۲۰ نفر مشکل روانی دارند و ۸۰ نفر با مشکلات مربوط به حوزه خانوادگی روبه‌رو هستند که اگر به موقع درمان نشوند، دچار بحران‌های جدی‌تر می‌شوند.