اختصاصی/صفیر گیلان؛علی دارا فعال حوزه رسانه ای گیلان در یادداشتی نوشت،لفظ انقلاب برای مردم استان گیلان تنها در قیام مردم از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ خلاصه نمی‌شود زیرا گیلان با وجود داشتن قهرمانی چون “شهید میرزاکوچک جنگلی و نهضت جنگل” پیش از این‌‌ها با مفهوم “انقلاب” آشنا شده بود. مردم دیار میرزاکوچک از جمله اولین […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛علی دارا فعال حوزه رسانه ای گیلان در یادداشتی نوشت،لفظ انقلاب برای مردم استان گیلان تنها در قیام مردم از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ خلاصه نمی‌شود زیرا گیلان با وجود داشتن قهرمانی چون “شهید میرزاکوچک جنگلی و نهضت جنگل” پیش از این‌‌ها با مفهوم “انقلاب” آشنا شده بود.

مردم دیار میرزاکوچک از جمله اولین افرادی بودند که توانستند پیام نهضت امام خمینی(ره) را درک کرده و آن را با گوشت و پوست خود لمس کنند زیرا همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، آن‌ها پیش از این طعم نظامی مینیاتوری از جمهوری اسلامی را چشیده بودند.

حضور علمایی چون “آیت‌الله احسانبخش”، “آیت‌الله سیدحسن بحرالعلوم” و “آیت‌الله سید محمودضیابری” از جمله عواملی بود که سبب شد مردم گیلان از همان ابتدای شروع نهضت امام راحل یعنی سال ۱۳۴۲ در جریان وقایع انقلاب نقش موثری ایفا کنند و در این مسیر نیز ۶۱ شهید را نثار تحقق آرمان‌های انقلاب و برپایی نظام اسلامی کنند.

حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد قوام و همچنین سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید اصغر ناظم‌زاده در تجمع انقلابیون استان گیلان از جمله عواملی بود که انگیزه مردم گیلان را برای برپایی راهپیمایی‌های پرشکوه در مبارزه با رژیم ستم شاهی بیشتر می‌کرد.

پایین کشیدن مجسمه فرح در سال ۱۳۵۷ در شهرستان رودبار، برپایی راهپیمایی عظیم از میدان فرهنگ به سمت میدان شهرداری در آبان ماه ۱۳۵۷، برگزاری مراسم عظیم استقبال از زندانیان سیاسی از جمله اقدامات جدی انقلابیون گیلان در مسیر مبارزه با حکومت پهلوی بود.

از جمله دلایلی که سبب میشد تا مردم گیلان همگام با مردم سراسر کشور و حتی در برخی موارد پیشتر از آن‌ها اقدامات جدی ‌و مهمی را در راستای پیروزی انقلاب اسلامی انجام دهند ارتباط قوی انقلابیون گیلان با نزدیکان امام خمینی(ره) و دسترسی سریع و مناسب آن‌ها به بیانیه‌ها و سخنرانی‌های حضرت امام(ره) بود.

حضور سخنرانانی چون حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ حسین انصاریان و آیت‌الله شریعتمداری در استان‌ گیلان زمینه مناسبی را برای انتقال سریع سخنان و بیانیه‌های حضرت امام(ره) به مردم گیلان فراهم کرده بود و همین امر هوشیاری گیلانیان را نسبت به وقایع روز کشور افزایش می‌داد.

اما پس از این توضیحات اجمالی لازم است تا به بررسی مهم‌ترین اقدامات انقلابیون استان گیلان در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی بپردازیم که می‌توان شروع آن را در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۵۷ و شهادت “شهید عطاآفرین” در تظاهرات میدان شهرداری رشت دانست.

شهادت “شهید عطاآفرین” زمینه برپایی تظاهراتی جدی‌تر در تاریخ ۷ بهمن ۱۳۵۷ را فراهم کرد که این تاریخ مصادف بود با ۲۸ صفر و رحلت پیامبراکرم(ص) اما این تظاهرات نیز “شهید ابراهیم نژاد” و “شهیده معصومی” را به جمع شهدای انقلاب اسلامی گیلان اضافه کرد.

پس از ورود امام خمینی(ره) به کشور و جدی‌تر شدن اقدامات انقلابیون، مردم گیلان نیز به تبعیت از سراسر کشور اقدامات جدی‌تری را در پیش گرفتند و در نهایت تیر خلاص را در تاریخ ۲۱ بهمن ماه ۱۳۵۷ و با تصرف اداره ساواک و کلانتری‌های شهر رشت بر پیکره حکومت پهلوی زدند.

انقلاب اسلامی ایران در تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ پیروز شد و امروز همگان چشم انتظار هستیم تا جشن چهل سالگی انقلابی را برپا کنیم که از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ بیش از ۳ هزار و ۱۶۰ شهید برای برپایی آن فدا شدند.

همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در آستانه جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اصلی‌ترین وظیفه ما تبیین دستاوردهای چهل ساله انقلاب برای مردم ایران و جهان است.

قطعاً استان گیلان همانطور که نقش غیرقابل انکاری را در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرد، در تحقق اهداف انقلاب و به دست آمدن دستاوردهای آن نیز نقش بی بدیلی را در طول چهل سال ایفا کرده است.

تحقق امر خودکفایی در تولید محصول استراتژیک برنج و تلاش ۳۰۰ مهندس گیلان، کسب رتبه نخست جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور با جذب ۳۵ درصد سرمایه خارجی و همچنین ایفای نقش موثر در حوزه دفاع از مرز‌های آبی کشور از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی در گیلان است.

اما امروز جوانان استان گیلان با وجود برخی سیاسی‌کاری‌ها، جناح‌بندی‌ها و ایجاد دوقطبی‌های ناصحیح همچنان در تلاش هستند تا ظرفیت بالای خود در حوزه‌های مختلف را در مسیر تحقق هرچه بیشتر دستاوردهای انقلاب به کار ببندند.

مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۰ و در سفر خود به این استان، مردمان سرزمین میرزاکوچک را مردمانی “قهرمان” خطاب کردند و امروز نیز این مردمان با وجود برخی کاستی‌ها همچنان راه خود را در مسیر تحقق انقلاب همچون” قلی‌پور‌ها و “املاکی‌ها” ادامه‌ دهند و با فدا کردن ۲۴ شهید مدافع حرم چون “کوچک زاده‌ها” و “مسافرها” این امر را در عمل ثابت کردند.