اختصاصی/صفیر گیلان،شاید بارها این کلمات و جملات را مخاطبان عزیز و همراهان همیشگی از این رسانه در نوشتارمان برای محافظت از رودخانه های گیلان شنیدید و امید است این شنیدن تکراری مخاطبانمان را خسته نکند و بدانند که دغدغه ما دغدغه حفظ محیط زیست و حفظ منابع آبی استان سر سبز گیلان است جایی که […]

اختصاصی/صفیر گیلان،شاید بارها این کلمات و جملات را مخاطبان عزیز و همراهان همیشگی از این رسانه در نوشتارمان برای محافظت از رودخانه های گیلان شنیدید و امید است این شنیدن تکراری مخاطبانمان را خسته نکند و بدانند که دغدغه ما دغدغه حفظ محیط زیست و حفظ منابع آبی استان سر سبز گیلان است جایی که هشدارها در کمبود آبی در سالهای آتی بیشتر از مدیریت و ساماندهی آب های سطحی و جاری مد نظر کارشناسان و مدیران حوزه مرتبط با آب در گیلان است.

انسان های اولیه با زندگی در کنار رودخانه ها بطور فطری و تجربی آموخته بودند که جهت استفاده بهینه از این منابع خدادادی، می باید رودخانه ها را دوست داشت و حتی در بعضی از فرهنگ های کهن آب و رودخانه بعنوان موجودی مقدس و حیات بخش مورد ستایش و احترام بود.

با توسعه شهرنشینی و اجرای طرح های عمرانی و دور شدن انسانها از رودخانه این دوستی گسسته شد و انسان با برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه، خانه و شهرک سازی در حریم و بستر رودخانه، احداث سازه های تقاطعی و غیره اقدام به تعرض به رودخانه و بر هم زدن رژیم متعادل و پایدار آن نمود.
در این سالها که جاری شدن سیلابهای ویرانگر و پر حاشیه در گیلان که از گرفتن جان آدمها تا تخریب راهها و پل ها و طبیعت بکر را به همراه داشته بارها و بارها فقط بازدیدهای تکراری و گرفتن عکس های یادگاری و تکرار اعتبارات و تکرار جلسات و مصوبات را در پی داشته چیزی جز غارت رودخانه های گیلان در راستای ساماندهی  و زخم بر طبیعت را به همراه نداشته است.

معیارهای طراحی ساماندهی رودخانه ها در بازه های بحرانی و آسیب پذیر درمقابل سیلاب های حاد و قابل وقوع طرح ساماندهی رودخانه های گیلان و شهرستان فومن را با تکیه برخصوصیات هیدرولوژیکی سیلابها و وضعیت هیدرولیکی- فیزیوگرافی بستر جریان در بازه های بحرانی برای سیل با دوره برگشت به حداقل سال پیش و برای سالهای آینده  تداعی کرد و این ترسیم و تدابیر و شیوه نامه  نیازمند اندیشه و تفکر برای سالهای پیش رو و زندگی آیندگان شاید جا خالی ماند…. و نگاه به ایندگان به صفر رسید زیرا از  طوفان فکری در این جلسات خبری نبود تا تمام زوایا و آسیب ها و تهدیدها و نکات مثبت و منفی  را در ساماندهی رودخانه در خود لحاظ و به خوبی دیده شود .

به منظور کاهش خسارات ناشی از سیل احتمالی، عملیات اجرایی لایروبی و ساماندهی واصلاح مسیر رودخانه گیلان و  ومسیلهای سیلابی منتهی به رودخانه در روستاها  مورد توجه قرار گرفت و امسال برای پیشگیری از سیلاب احتمالی بحث لایروبی به صورت جدی و از نیمه اول مهر ماه آغاز و تاکنون نیز بخشی از کار لایروبی توسط شرکت آب منطقه ای گیلان در حال اجرا شدن  در رودخانه های گیلان هست.

 شاید بهتر بودن قبل از تدوین شیوه نامه ساماندهی رودخانه های گیلان جلسه طوفان فکری با موضوعیت سازگاری اقلیمی  ، کم آبی ، جاری شدن سیلاب،محیط زیست،فرهنگ روستاها ،محافظت از طبیعت حاشیه روستا و نقاط خطر آفرین و … با حضور کارشناسان، مدیران و صاحب نظران این حوزه در محل جلسات طوفان فکری این شرکت برگزار میگردید،

باید بگویم روش طوفان فکری، رویکردی دورهمی را به حل مسئله، با تفکر جانبی و غیرمستقیم ترکیب می‌کند. طوفان فکری افراد را به تولید ایده‌هایی ترغیب می‌نماید، بعضی از همین ایده‌ها می‌توانند به راه‌حل‌های خلاقانه و بدیعی تبدیل شوند. بعضی دیگر از آنها هم ممکن است جرقه ایده‌های بعدی را بزنند. به این شکل ذهن افراد باز می‌شود و از زندان متعارف تفکرشان رها می‌گردند.  برای رسیدن به همین هدف است که در جلسات طوفان فکری هیچ‌کس نباید از ایده‌ای انتقاد کند. در این جلسات سعی بر این است که افق‌های جدیدی از راه‌حل‌ها بر افراد گشوده شود. در این جلسات ایده و پیشنهاد  توسط شرکت کنندگان ارائه گردید و مقرر شد مورد بررسی قرار گیرد چیزی که در ساماندهی رودخانه های گیلان و در سیل بند ها و لایه روبی از این طوفان فکری خبری نبود.

خبرمرتبط(وقتی به خانه‌‌ی رود تجاوز می‌شود باید انتظار طغیان و انتقام از رود را داشته باشیم/در سایه بی توجهی مسئولانhttps://safiregilan.ir/?p=30302)

پایش رودخانه های شهرستان توسط کارشناسان محیط زیست امری الزامی است/اثرات برداشت مصالح رودخانه ای بر محیط زیست

رودخانه ها شریان های حیاتی هر کشور محسوب می شوند. به همین دلیل حفاظت و بهره مندی خردمندانه از آن ها نیاز به دلیل و برهان زیادی ندارد. برداشت بی رویه مصالح رودخانه ای در ایران  و گیلان یکی از معضلات مهم محیط زیستی می باشد که عملا در گستره وسیعی وجود داشته و متاسفانه رویارویی با آن بسیار دشوار و به ندرت موفقیت آمیز بوده است.

متاسفانه این روزها پایش رودخانه های شهرستانها توسط کارشناسان محیط زیست  که امری الزامی است به ندرت دیده می شود و این عدم پایش مرگ آبزیان و نابودی  انها و نابودی طبیعت سبز کنار رودخانه ها را شامل می شود.

حال اینکه  لازم است هرگونه عملیات استخراج شن و ماسه از دیدگاه جامع تری مورد داوری قرار گیرد و پیامدهای فزاینده بالقوه و منفی آن ها مورد توجه واقع شود تا ما امروز چنین شاهد مرگ روستاهای سرسبزمان نشویم روستایی که سالها در آن زندگی و با رودخانه بزرگ شدیم و در کنار دشت حاشیه رودخانه بازی کودکانه را تجربه نمودیم و امروز تصویری جز خرابه از ان در ذهن کودکان روستایم ترسیم نشده است و روستاییان نگران آینده و خشکسالی ها و نبود آب در چاه ها و اینکه هر خانه در این روستا یک چاه عمیق در کنار چاه سنتی و آب شرب روستایی دارد  و درختان روستا که به خاطر نرسیدن ریشه شان به آب زیر زمینی در معرض پدیده خشک شدن قرار دارند و حیوانات اهلی روستا که دیگر هیچ پناهگاه و چراگاهی و دشتی برایشان نماند..

مالک رودخانه های گیلان کیست؟

امروز حضور استاندار که در جلسات خود پیگیری های مستمری بر ساماندهی رودخانه ها در پی بارش شدید باران دارد و تخریب پل ها و راههای گیلان را در جریان سیلابها دیده در این بازدیدها و سرکشی و نظارت از ساماندهی های رودخانه ها خالی است  وهمچنین…  زیرا اینجا دیگر ساماندهی و لایه روبی معنی ندارد اینجا غارت رودخانه و دشت های حاشیه رودخانه معنی دارد و مسئولانی که در خوابند و این غارت را نمی بینند.

اینجا از مالکان رودخانه ها خبری نیست و خود را به ندیدن می سپارند تا شاید وقتی دیگر….

گفتمان دکتر محمدباقر نوبخت که در سفر اخیر به گیلان اولویت دولت را حل مشکل زیست‌ محیطی خواند و  تاکید بر این داشت که رسانه‌ها در کنار نهادهای نظارتی، بر مصوبات و اقدامات ستاد در راستای اقتصاد مقاومتی، نظارت کنند و خبرنگاران و اصحاب رسانه را چشمان بینای مردم خواندند و اینکه امروز این مطالبه یک خبرنگار روستایی است که رودخانه و فضای بکر و طبیعی و دست نخورده و میهمان پذیرش با ساماندهی غیر اصولی به دست طوفان مرگبار سپرده می شود و جایی که طوفان به روستایش ترحم کرد  مسئولان رحم نمی کنند و غارت را چاشنی سیل و سیلاب و بارندگی ها در استان و شهر بارن های نقره ای می کنند .

و نیز جای خالی سرپرست فرمانداری شهرستان به همراه معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری و بخشدار مرکزی شهرستان و حجت الاسلام صفوی امام جمعه شهرستان که در راستای عملیات اجرایی ساماندهی رودخانه راسته کنار و تقویت دیواره آن به منظور حفظ راه روستایی بازدید داشتند نظارتی بر این ساماندهی داشته باشند.

در پایان باید متذکر شوم که تنظیم شیوه‌ نامه ساماندهی و کنترل سیلاب رودخانه های استان گیلان منتشر شد در تاریخ: ۱۳۹۷/۱۰/۰۵ با امضای مدیران حوزه های مرتبط و به دستور استاندار وقت با بیش از ۲۰ بند در هیچ یک از بندها به روستا و روستایی توجه نکرد و امروز نیز اکثر این مدیران که امضا کنندگان این شیوه نامه بودند در استان سر سبز گیلان نیستند تا به داد روستائیان برسند و ما ماندیم با  کوهی از خاک و گل و خرابی غارت،تجاوز،بومی و غیر بومی…

و تهدید جدی برای روستا با این برداشت که مسیر آب را در بارش های آینده و سیلاب ها کاملا به داخل روستا سوق می دهد و خرابی بیشتری را به همراه خواهد داشت و حتی رودخانه دیگر کنار این رودخانه بزرگ برای آبیاری شالیزارهای پایین دست وجود داردکه با برداشت غیر اصولی تهدیدی برای کشاورزی است.

و این برداشت که در واقع در راستای ترمیم و بازسازی راه روستایی است که بر اثر برداشت های بی رویه  در سیلابها از سال ۹۲ مورد آسیب و تخریب بوده می باشد که این روش پروژه سازی بدون تدوین برنامه مدون در آینده برای  فرار از اسیب جدی و تهدید کننده روستا خود   نیازمند اعتبارات و پولهای کلان است .

پی نوشت/حاشیه رودخانه برای آب منطقه ای است این را به عنوان یک رسانه ای به خوبی می دانم و در واقع آب منطقه ای مالک رودخانه ها و سر دهنه ها و فراهم کننده آب کشاورزی روستائیان است که متاسفانه امروز شالیکاران منطقه فقط فیش آبی پرداخت می کنند البته این فیش آب در برخی بخش ها از همین استان بخاطر حماین نکردن از کشاورزان و ندادن خدمات پرداخت نمی شود

خبرنگار/زلیخا صفری راسته کناری

622232dd-050d-44a8-be09-fd848c57c27f   f6865b6b-ae7c-412f-b8f2-61bdcbda0449راه راسته کنار  راسته کنار رودخانه

راسته کنار  راسته کنار فومن

ff0be059-778c-47c9-8a6a-a9f10bc94901 e1da19c0-09a5-4793-8832-6b3ebfe846e7 57b13110-500c-4b2f-ac6d-e745724578d1 8b3b02c7-4ea4-4518-a3fe-ef0b56721891

timthumb هشدار-جدی-یگان-حفاظت-محیط-زیست-گیلان-به-برداشت-کنندگان-متخلف-شن-و-ماسه-3

 

راسته کنار