اختصاصی/صفیر گیلان؛سرهنگ پاسدار علی توشه روز چهارشنبه در نشست خبری  تشریح عملکرد سپاه گیلان در مدیریت بحران برف اخیر با اشاره به اینکه به جهت آماده نبودن زیر ساختها  و نیز عدم آگاهی ما نعمت و رحمت الهی چون برف را به بحران تبدیل می کنیم گفت: متاسفانه مدیریت بحران متمرکز در گیلان وجود ندارد […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛سرهنگ پاسدار علی توشه روز چهارشنبه در نشست خبری  تشریح عملکرد سپاه گیلان در مدیریت بحران برف اخیر با اشاره به اینکه به جهت آماده نبودن زیر ساختها  و نیز عدم آگاهی ما نعمت و رحمت الهی چون برف را به بحران تبدیل می کنیم گفت: متاسفانه مدیریت بحران متمرکز در گیلان وجود ندارد و مدیریت بحران ما در شرایط بحرانی، خود دچار بحران زدگی می شود.

وی ادامه داد: البته بارش برف و باران از نعمتهای الهی است که به دلیل زیرساختهای ضعیف در گیلان ، این استان با بارش برف میانگین حدود ۷۰ سانتیمتری دچار بحران  و قفل شدن مسیرها و قفل شدن زندگی مردم می شود  و با توجه به اینکه سپاه  بخاطر تجهیزات و ابزار لجستیک یکی از بازوهای قدرتمند در شرایط بحرانی محسوب می شود اما متاسفانه در جلسه ستاد بحران گیلان از سپاه دعوت نشده که امیدواریم این امر غیرعمد باشد ولی نگرانیم که این رویه در آینده نیز ادامه یابد زیرا در جلسات بحران شهرستانها نیز سپاه دعوت نشده است..

سرهنگ توشه با بیان اینکه تهدیدات و بحرانهایی نظیر برف،سیل،زلزله و …. لازمش ایجاد آمادگی و پدافند غیر عامل یعنی رساندن آسیب به حداقل  بدون تسهیلات و تجهیزات است گفت: این در حالی است که در بخش پدافند غیرعامل نیز ضعیف هستیم و شاهد مدیریت صحیح نیز در این بخش نیستیم و موضوعات مربوط به پدافند غیرعامل نیز بسیار کمرنگ است چون با بارش برف ،استان ما دچار بحران شدید می شود.

وی از عدم مدیریت متمرکز در استان گیلان خبر داد و گفت: متاسفانه در پدافند غیر عامل نیز ما مدیریت صحیح نمی بینیم  و امروز نظام جامعه بحران زیست که باید با تدوین نظام راهبردی باشد تدوین نشده است.

وی مدیریت افکار عمومی را علم دانست و گفت: امروز مدیریت راهبردی و استراتژیکی در دنیا علمی است که ما از آن محروم هستیم.

وی در ادامه به فعالیتهای سپاه اشاره و بیان کرد: اولویت سپاه قدس گیلان خدمت رسانی است و به طور کل ماموریت سپاه کمک رسانی و ایجاد امنیت برای مردم است که این خدمت سپاه در دو بخش بحران های امنیتی مصنوعی و بحران های طبیعی تقسیم می شود.

توشه خاطرنشان کرد: با توجه به پیش بینی برف، هرآنچه را که در توان داشتیم به میان آورده و به مردم ارایه دادیم که البته پیش از بارش برف در گیلان، این استان را به قسمت های مختلف تقسیم کردیم تا کمک رسانی توسط سپاه با برنامه باشد.

جانشین فرمانده سپاه قدس گیلان اظهار کرد: در این راستا دو هزار پایگاه مقاومت در گیلان که هر پایگاه یک گروه جهادی داشت به کمک مردم آمدند که در برفروبی ، تغذیه ، انتقال بیماران به درمانگاه ها و بیمارستان ها و سایر موارد به مردم کمک رسانی شد.

وی تصریح کرد: همچنین ۱۷ خودروی سنگین و ۱۵۴ خودروی سبک که در اختیار سپاه بود در بحران برف اخیر استفاده شد و تمامی اماکن تحت اختیار سپاه قدس گیلان از قبیل سوله، سالن های ورزشی ، پایگاه های مقاومت ، مساجد به خصوص در منطقه امامزاده هاشم رشت و مسیر سراوان به فومن در اختیار مردم گرفتار در برف قرار گرفت و حدود ۳۰۰ نفر در روز در لشگر عملیاتی اسکان داده شدند.

جانشین فرمانده سپاه قدس گیلان بیان کرد: همچنین حدود سه هزار نفر در مساجد و سایر اماکن در اختیار سپاه اسکان داده شدند و ۱۲۰ خودروی تاکتیکی نیز در اختیار اداره برق قرار دادیم و تعدادی خودرو نیز در اختیار شرکت گاز قرار گرفت تا امداد رسانی به مردم تسهیل شود.

وی افزود: به هرحال گرچه وظایف و عملکرد سپاه در بحران برف چندان چشمگیر نبوده اما ما با تمام توان خود و با تمامی امکاناتی که در  اختیار داشتیم را وارد میدان کردیم و امیدواریم  با بهبود زیرساختهای گیلان و همچنین مدیریت صحیح در مواقع بحرانی، شاهد این حجم از مشکلات برای بارش برف و یا سایر موارد  نباشیم.