اختصاصی/صفیر گیلان؛مدیریت هنرستان پسرانه شهید خلیل حیدری فومن به مشکلات متعدد این مدرسه نیز اشاره نمود و گفت:باید قابلیت های چنین هنرستانی برای ایجاد بازار کار جوانان مورد توجه قرار گیردتا ما به جای دیگر برای حفظ سلامت جوان نیازمند نباشیم.

 اختصاصی/صفیر گیلان؛شهرستان فومن با دارا بودن یکی از بزرگترین، قطب تولید صنایع سلولزی(نئوپان فومنات) در سطح استان و  کشور است.

 این شرکت در این شهرستان برای صدها خانواده اشتغال ایجاد کرده و در صورت حمایت و توجه مسؤولین به نیازها و مشکلات تولیدکنندگان می‌توان در طی سالهای آینده این آمار را به هزار نفر برساند.

این فرصت ارزشمند و ظرفیت گران‌بها در حالی است که همه‌ساله بر اثر وزش باد گرم،اجرای پروژه عمرانی ،خشک شدن درختان به دلایل مختلف ،شاهد شکسته شدن و بر زمین افتادن هزاران اصله درخت تنومند در سطح جنگل‌ها و معابر شهرستان فومن هستیم و این درختان مرده  به گل نشته هدر رت بیت المال را تلنگر می زند.

درحالی‌که این درختان و شاخه‌های شکسته می‌توانند به‌عنوان مواد اولیه در نزدیکترین  مجتمع صنایع سلولزی فومنات منطقه مورداستفاده قرارگرفته و علاوه بر جلوگیری از تعطیلی و ورشکستگی این صنعت در فومن، بسیاری از مشکلات آنان را نیز رفع کنند، اما با بی‌برنامگی و بی‌توجهی مسئولین هزاران تنه درخت در میان جنگل‌ها ،حاشیه جاده و اماکن عمومی و … پوسیده و رها می‌شوند.

قطعاً می‌توان از محل فروش این درختان به تولیدکنندگان محلی علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از کشور، حمایت از تولید داخل و رونق کارخانجات منطقه و حل مشکلات آنان، در جهت کاشت نهال، حفاظت و احیای جنگل‌ها نیز بهره برد که متأسفانه این سرمایه‌های میلونی  در حال نابودی می‌باشند.

حال اینکه عمده ماده اولیه مصرفی کارخانه مقطوعات چوبی غیر قابل استفاده است امکان استفاده از سرشاخه‌ها و درختان افتاده می‌تواند علاوه بر حفظ و احیای جنگل‌ها و کاهش چشمگیر قاچاق چوب، نقش مهمی در کاهش نرخ بیکاری در استان گیلان و شهرستان فومن داشته باشد.

قطعا” ما برای نگاشتن این مطلب دلیل داشتیم و دلیل اصلی ما از درد درختان تنومندی است که در محوطه هنرستان شهید خلیل حیدری بر زمین افتاده  است.

محمد ادیبان مدیریت  هنرستان پسرانه شهید خلیل حیدری فومن در گفتگو با این رسانه  در خصوص موانع و مشکلات این هنرستان که گوی سبقت را برای جوانان جویای کار ربوده و کمتر به این استعدادها توجه شده می گویند؛با توجه به سیاست بالای نظام جمهوری اسلامی و نظام آموزشی توجه به مدارس فنی و حرفه ای جز اولویت است اما نمی دانیم چرا به این امر توجه نمی شود.

وی به نقش مراکز نی و هنرستانها در ایجاد اشتغال اشاره و افزود:امروز شما می توانید کارگاههای ما را ببینیدکه بسیاری از بچه ها و نوجوانان از همین آموزش امروز مشغول کار هستند بنا بر این این جایگاه  و مراکز بسیار جایگاه خطیری است .

مدیریت  هنرستان پسرانه شهید خلیل حیدری فومن با بیان اینکه به دلیل عدم وجود امکانات ما نمی توانیم حمایت لازم را از دانش آموزان این مرکز داشته باشیم  افزود: ما  حتی در حد یک صندلی راحت برای نشستن دانش آموزان  دچار چالش هستیم.

وی به وجود ۱۲ کلاس در این هنرستان اشاره و افزود: به دلیل نبود کلاس و جا برای نشستن  ما با ادغام کلاس مدیریت کردیم در حالی که من اگر ۱۲ کلاس را با صندلی داشته باشم خیلی از مشکلات  این هنرستان حل می شود.

ادیبان ارتباط با ۳۱۵ دانش آموز پسر نوجوان و جوان را  یک امر ضروری خواند و گفت: بنده  با ۲۰۰ صندلی دانش آموزان را مدیریت می کنم و این در حالی است که به برکت وجود کارگاههای مکانیک،برق،ساختمان ،الکتروتکنیک، ما حضور دانش آموزان را در کلاس کمتر داریم.

مدیریت هنرستان پسرانه شهید خلیل حیدری فومن به مشکلات متعدد این مدرسه نیز اشاره نمود و گفت:باید قابلیت های چنین هنرستانی برای ایجاد بازار کار جوانان مورد توجه قرار گیردتا ما به جای دیگر برای حفظ سلامت جوان نیازمند نباشیم.

وی به وجود وسایل اسقاطیدر این هنرستان که در حال خاک خوردن است  اشاره نمود و گفت: تعداد زیادی تنه درختان در محوطه مدرسه در حال پوسیدن و پوک شدن است که در کنارش میز و صندلی اسقاطی هم زیاد داریم.

ادیبان از مسئولان خواست تا  درختان و وسایل اسقاطی این مدرسه را  طی یک فرایند در اختیار آموزش و پرورش شهرستان بگذارند تا با تبدیل نمودن آنها به پول کمی هم امکانات این مدرسه  و هزینه سوخت کارگاه که گازوئیل است فراهم  و هم به دیگر مدارس شهرستان کمک شود .
این مدیر پر تلاش  با بیان اینکه درختان محوطه این هنرستان برای ساخت مجتمع فرهنگی شهرستان در سال ۹۳ قطع شد که این مجموعه امروز به دانشگاه فرهنگیان پردیس آیت الله بهجت فومن (ره) نام گذاری شده است.
وی افزود: در آن روز ها پیمانکاران ساخت مجتمع فرهنگی فومن قیمت این درختان را ۳۰ میلیون تومان  اعلام نمود که به دلیل موانع قانونی اجازه داده نشد تا ما این درختان را از محوطه حیات مدرسه بیرون ببریم و تا امروز این درختان همچنان علارغم درخواست مکرر ما بر زمین افتاده اند.
ادیبان از پوسیده شدن درختان خبر داد و گفت:من نمی دانم مکانیزم و گره کجاست و چی؟ در حالی که اگر به این هنرستان کمک شود فرزندانمان با یاد گیری شغل می توانند به راحتی وارد بازار کار شده و از بسیاری از آسیب های اجتماعی دور شوند.
مدیریت هنرستان پسرانه شهید خلیل حیدری فومن در کنار دانش آموزان حاضر در محوطه حیات مدرسه گفت: شما قضاوت کنید و ببینید که من دانش آموزان متوسط و پایه که دارم چقدر مستعد ناهنجاری هستند و من با تمام کمبودها  مسئولیت تربیت اینها را در مدرسه ای با قدمت بیش از ۵۰ سال  بر دوش می کشم و این بزرگترین افتخار برای بنده است که در راه تعلیم و تربیت  با دستان خالی  برای تربیت فرزندان دیارم در کنار همکاران عزیز و ارجمند گام بر می دارم.

این گزارش  با آغاز طرح سراسری کاشت یک میلیارد درخت در هنرستان فنی و حرفه ای شهید خلیل حیدری فومن توسط اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فومن و با حضور فرماندار و بخشداران و همچنین مسئولان ادارات و دانش آموزان برگزار شد تهیه شد.

امروز نمادین ۵۰ اصله نهال از نوع برگ سوزنی برگ در راستای اجرایی شدن این طرح در ادارات و نهادهای شهرستان در این مدرسه با نواختن زنگ آغاز طرح سراسری کاشت درخت در این مدرسه قرص شد.

طبق بررسی میدانی در این هنرستان دریافتیم که محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان تا امروز هیچ اظهار و نطری در مورد پوک شدن درختان تنومند این هنرستان نداشتند
 //معلمان از خانواده بزرگ و اثرگذار هستند، به درخواست و مطالبات فرهنگیان نیاز است بیشتر توجه شود .
  • نویسنده : تنظیم،زلیخا صفری راسته کناری