به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی صفیر گیلان؛جلسه ساماندهی رودخانه های شهرستان فومن با حضور محمدرضا محسنی فرماندار شهرستان و همچنین اکبری مقدم معاون استانداری گیلان  و نیز حضور مدیران کل محیط زیست، راهداری و حمل و نقل جاده ای، صنعت معدن و تجارت و همچنین مدیرعامل سازمان آب منطقه ای همراه بود، درخصوص مسائل […]

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی صفیر گیلان؛جلسه ساماندهی رودخانه های شهرستان فومن با حضور محمدرضا محسنی فرماندار شهرستان و همچنین اکبری مقدم معاون استانداری گیلان  و نیز حضور مدیران کل محیط زیست، راهداری و حمل و نقل جاده ای، صنعت معدن و تجارت و همچنین مدیرعامل سازمان آب منطقه ای همراه بود، درخصوص مسائل و مشکلات رودخانه ها و ساماندهی آن ها در شهرستان بحث و گفتگو شد و به منظور تعیین تکلیف و خاتمه ۷ پروژه ساماندهی رودخانه در شهرستان تصمیم گیری شد.

فرماندار شهرستان در این جلسه با اشاره به محقق نشدن پیگیری های قبلی شهرستان درخصوص ساماندهی رودخانه ها، به مخاطرات نزدیکی فصل بارندگی در شهرستان پرداخت و افزود: به منظور جلوگیری از وقوع خسارات مجدد، باید مسائل و مشکلات باقی مانده رفع شوند.

فرماندار ومن+اوسط مقدم

محسنی؛رانش های رخ داده در اثر بارندگی ها ناشی از برداشت های غیر اصولی است
محسنی با پرداختن به ویژگی رودخانه های خروشان شهرستان، از شناسایی و اعلام ۱۶ نقطه بحرانی در شهرستان به مراجع استانی خبر داد و افزود که این نقاط نیازمند تعیین نقشه مشخصات هستند.
وی با اشاره به ابلاغ شیوه نامه ساماندهی رودخانه ها توسط استاندار محترم سابق، خواستار استمرار انجام اقدامات اصولی به منظور ساماندهی رودخانه ها جهت جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار مشابه شد.
محسنی در این راستا با مورد توجه قرار دادن حقوق مردم و رعایت چارچوب قانونی، تاکید کرد: فرمانداری و دستگاه های دولتی غیرمرتبط، مجاز به برقراری ارتباط با پیمانکاران نیستند و تنها دستگاه های متولی، مسئولیت نظارت و پاسخگویی در قبال عملکرد پیمانکاران را دارند.
وی با اشاره به اقدامات گذشته افزود: بسیاری از رانش های رخ داده در اثر بارندگی ها ناشی از برداشت های غیر اصولی است.
محسنی با اشاره به کندی روند صدور مجوز توسط ادارات مسئول در شهرستان، تاکید کرد: درخصوص نحوه برداشت مصالح، باید بر اساس ترتیبات قانونی تصمیم گیری شود.
فرماندار فومن با اشاره به حساسیت زمانبندی با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان اظهار کرد: اگر قرار است کاری انجام شود، اکنون بهترین زمان انجام آن است.
وی با اشاره به اجرای پروژه های ملی در شهرستان، به این امر اشاره کرد که دلیلی برای صدور مجوز برداشت رایگان مصالح و منابع شهرستان توسط پیمانکاران پروژه های دارای اعتبارات ملی وجود ندارد مگر این که برای آن سازوکار قانونی تعیین شود.
محسنی در ادامه سخنان خود افزود: در صورتی که هم اکنون نسبت به ساماندهی رودخانه ها اقدام بموقع نشود، در آینده با مشکل روبرو خواهیم شد.
وی با تاکید بر این که باید بر عملکرد پیمانکاران نظارت مستمر شود، از وجود اعتراضات به عملکرد آن ها خبر داد که مستلزم اهتمام دستگاه های نظارتی بر فعالیت پیمانکاران در ساماندهی رودخانه ها و برداشت درست مصالح است.
فرماندار فومن در ادامه خواستار این شد که به جای تعیین اعتبار برای بازسازی چندین سردهنه به طور غیر اصولی، با تجمیع اعتبارات، سردهنه های بتنی به طور اصولی ساخته شود تا موجب وقوع خسارت در سنوات آتی نشود.

اوسط مقدم ؛مهندسی رودخانه از مسائل مغفول در استان گیلان

اوسط مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در این جلسه با بیان این که مهندسی رودخانه از مسائل مغفول در استان گیلان است، خواستار توجه بیشتر به مسائل فنی رودخانه ها شد و افزود: بدین منظور باید از شرکت های دارای دانش و رتبه بندی لازم استفاده کرد و ورود به رودخانه باید علمی باشد و هر کسی نباید وارد این عرصه شود.
وی با بیان این که رانش ها و لغزش لاین های متعددی در استان وجود دارد، رودخانه ها را منشاء بسیاری از این مخاطرات دانست و افزود: دلیل بسیاری از موارد تخریب پل های بزرگ، برداشت غیر اصولی از رودخانه ها است.
اوسط مقدم با بیان این که رودخانه معدن نیست، خواستار این شد که تنها سازمان آب منطقه ای به عنوان متولی تخصصی امر وارد این عرصه شود.
وی افزود: در استان گیلان جز رودخانه سفیدرود، هیچ رودخانه ای ظرفیت برداشت مصالح ندارد و برداشت های غیر اصولی و همچنین برداشت بیشتر از حجم تعیین شده در مجوزهای صادره، از مخرب ترین اقدامات در رودخانه ها به شمار می رود.
اوسط مقدم با بیان این که ساماندهی رودخانه ها امری مستمر و بی پایان است، آن را به معنای برداشت صرف مصالح، دیواره سازی و اقدامات مشابه بدون نگاه کارشناسانه و ارزیابی تخصصی ندانست و افزود: برداشت از رودخانه ها باید محدود شود و اولویت ها تنها باید برای پروژه های عمرانی عام المنفعه استانی باشد.
وی تاکید کرد: مصالح جمع آوری شده در اثر پروژه های ساماندهی رودخانه ها باید با اولویت پروژه های عمرانی همان شهرستان مصرف شود و شرکت های معرفی شده بدین منظور باید ضمن برخورداری از قابلیت و رتبه بندی لازم، با طرح ارائه شده توسط ادارات متولی و نظارت آن ها وارد پروژه شوند.
معاون استاندار گیلان، اقداماتی نظیر خاتمه پیمان و خلع ید و کاهش سهمیه برداشت پس از بررسی کارشناسانه و قانونی را از واکنش های مناسب به آن دسته از پیمانکارانی دانست که نسبت به انجام تعهدات خود، خودداری و یا از حد تعیین شده عدول کرده اند.

آب منطقه ای

مهندس وحید خرّمی افزود : میزان مجوز برداشت شن و ماسه از رودخانه های استان قبل از سال ۹۶ سالیانه ۲ میلیون مترمکعب بودکه در سه سال اخیر این رقم را به یک سوم کاهش داده‌ایم.

وی عنوان کرد : اگر احساس کنیم که دیگر ظرفیت این اقدام در رودخانه ها نیست، هیچ مجوز نمی دهیم.

خرّمی برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه از رودخانه های استان را یکی از دلایل وقوع خسارت ها و تلفات در هنگام سیلاب عنوان کرد.

وی گفت : در برخی موارد برای انجام طرح‌های عمرانی باید از شن و ماسه رودخانه های استان بهره گرفت اما مجوز های داده شده به افراد فقط در خشکی(حاشیه رودخانه) بوده و اجازه بهره برداری در داخل رودخانه داده نمی شود .
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به اهمیت ساماندهی رودخانه ها به منظور پیشگیری از سیلاب گفت : بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ایمن کردن رودخانه‌های شرق استان نیاز است.
وی یادآور شد:  اقداماتی که تا کنون انجام شده موجب جلوگیری از وقوع سیلاب در برخی مناطق استان شده است، به طور مثال در رودخانه شلمان رود که به طور معمول با وقوع بارش های شدید، سیلاب جاری می شود و هماره خسارتی برجای می گذاشت در جریان باران بی سابقه اخیر املش که حدود ۴۰۰ میلی متر بارندگی داشتیم، سیلاب و تخریبی در این محدوده نداشتیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان برای جلوگیری از خسارت های سیل به شرکت آب منطقه ای استان اختصاص یافته است ، افزود: تاکنون ۵۰ درصد حریم رودخانه ها تعیین شده و مابقی آن نیز در حال انجام است.
خرمی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه طی دو سال گذشته عملکرد خوبی در زمینه رهاسازی به موقع آب از سد سپیدرود و پیشگیری از سیلاب ها داشته‌ایم، افزود: رهاسازی آب در سال های گذشته در اردیبهشت ماه صورت می گرفت اما در دو سال اخیر این اقدام از اسفند ماه انجام گرفت.

وی تصریح کرد:  رهاسازی آب از سد سفیدرود در اسفندماه موجب جلوگیری از وقوع سیلاب و تخریب شد و مشکلاتی که برخی استان‌های کشور در فصل بهار در دو سال گذشته در زمینه سیلاب با آن مواجهه شدند با وجود پر باران تر بودن این خطه در گیلان اتفاق نیافتاد.

خرمی اظهار داشت: طی این ماهها آب رهاسازی شده از سد سپیدرود ۲.۵ برابر حجم مخزن سد بوده  اما به دلیل مدیریت صحیح و به موقع آب کسی متوجه رهاسازی این حجم آب سد نشد.
سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است و در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می کند.
این سد مخزنی بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

***بیشتر بخوانید

مطالبه یک خبرنگار روستایی،

زخم برداشت‌ شن و ماسه بر بستر رودخانه‌ها در سایه الطاف قوانین/بستر رودخانه‎ راسته کنار آماج تاخت و تاز شرکت‌های شن و ماسه/مالک رودخانه های گیلان، نظارت‌های داخل اتاقی کافی نیست؟!/عدم پایش رودخانه ها توسط کارشناسان محیط زیست!!

فرجام راه روستایی بوئین-راسته کنار شهرستان فومن +تصاویر

وقتی به خانه‌‌ی رود تجاوز می‌شود باید انتظار طغیان و انتقام از رود را داشته باشیم/در سایه بی توجهی مسئولان

****

در پایان این جلسه، از اجرای پروژه های پل سازی در روستاهای کلفت، خسروآباد و سیدآباد بازدید میدانی شد.