اختصاصی/صفیر گیلان؛سرهنگ پاسدار عباس بایرامی صبح امروز در نخستین جلسه ستاد استانی گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در سالن جلسات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان در رشت اظهار داشت:  سالروز فتح خرمشهربهترین مدل برای نشان دادن حس ایثار و از خودگذشتگی دوران دفاع مقدس است و کل دفاع مقدس تکیه گاه بزرگی برای نطام اسلامی […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛سرهنگ پاسدار عباس بایرامی صبح امروز در نخستین جلسه ستاد استانی گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در سالن جلسات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گیلان در رشت اظهار داشت:  سالروز فتح خرمشهربهترین مدل برای نشان دادن حس ایثار و از خودگذشتگی دوران دفاع مقدس است و کل دفاع مقدس تکیه گاه بزرگی برای نطام اسلامی ماست. .

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه اگرچه کارهای هنری درباره دوران دفاع مقدس انجام شده اما این موارد کافی نیست بیان کرد: سالروز آزادسازی خرمشهر همچون نگینی در دوران دفاع مقدس می‌درخشد و طبق فرمایش امام خمینی(ره) خرمشهر را خدا آزاد کرد.

وی با اشاره به تقویم کشورمان که این روز با نام مقاومت و ایثار و شهادت  نام گذاری شده گفت: ما امسال با شعار «ما قوی هستیم» وارد عرصه خواهیم شد.

بایرامی

بایرامی تصریح کرد ؛برای پیروزی در یک جنگ باید معادلات در یک فاکتورهایی برابر باشد اما ما در دوران دفاع مقدس در هیچفاکتوری  با دشمن برابر نبودیم یعنی نه نیروهای زبده‌ای داشتیم و نه سپاه تازه متولد شده جمهوری اسلامی تجربه مبارزه داشت و بهترین تجهیزات خریداری شده توسط رژیم پهلوی نیز در دسترس نبود و ما عملا فاقد سلاح های دور برد و جنگنده بودیم ولی توانستیم هزاران کیلومتر از خاک کشور  را آزاد و ۱۹ هزار اسیر بگیریم که اینجا نقش خدا محوری کاملا مشخص بود..

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اشاره به اینکه گیلانی‌ها نقش برجسته‌ای در عملیات الی بیت‌المقدس داشتند و گروه‌هایی از بسیج مردمی استان تمام ۵۷۸ روز بعد از سقوط خرمشهر را آنجا ماندند تا مناطق اشغال شده را پس بگیرند عنوان داشت: در رأس همه رزمندگان عملیات آزادسازی خرمشهر شهید علیرضا ناصحی بود و اسم ایشان در آن منطقه ارزش و احترام بالایی دارد

وی سهم گیلان را از عملیات آزاد سازی خرمشهر  در یک عملیات ۲۶۹ شهید والامقام خواند و گفت:این آمار نشان دهنده حضور بیش از ۳ هزار گیلانی در خرمشهر استولی متناسفانه ما آمار جامعی از یگان های متعدد گیلانی در آن عملیات نداریم..

وی به شهدای گیلانی حاضر در عملیات بیت‌المقدس از جمله شهید ناصحی و حمید دانا اشاره کرد و بیان داشت: گیلانی‌ها ۷۰ جانباز را در عملیات بیت‌المقدس تقدیم نظام کردند و شهید ۱۳ ساله به‌نام سید احمد سادات کیایی کم‌سن‌ترین شهید این عملیات محسوب می‌شود و ۹۸ شهید ارتش و ژاندارمری و ۱۶۲ شهید از سپاه و بسیج در این عملیات حضور داشتند.

بایرامی با بیان اینکه رمز عملیات «یا علی‌بن ابی‌طالب» بود گفت:ما تا مرزها  در این عملیات با همت همه پیش رفتیم و فتح خرمشهر می تواند درس بزرگی برای همه باشد ولی متاسفانه ما با عدم استفاده از اسناد مربوط به دوران دفاع مقدس مواجه هستیم و مشخص نیست کدام نسل و کی و کجا باید از این اسناد که در حال خاک خوردن است استفاده کنند.

بایرامی با تأکید بر اتصال مقاومت جانانه رزمندگان در عملیات الی بیت‌المقدس با پیروزی کشور در مقابله با ویروس کرونا عنوان کرد: امروز کشور در عین مظلومیت توسط دنیای ظالم تحریم شده است و می‌توان از اتصالات و تجربیات معنوی در دهه ۶۰ تا سال ۹۸ پلی بزنیم و این حماسه سازی ها را نشان دهیم .

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه باید از خانواده‌های معظم شهدا تجلیل و قدردانی کنیم گفت: باید به تمام دنیا بفهمانیم که ما مدیون خانواده معظم شهدا هستیم و صداوسیمای مرکز گیلان نیز از اسناد متقن در دسترس خود برای بیان حماسه‌های آن دوران بهره گیرد و رسانه ها  واکاوی بیشتری در شناساندن حماسه و خانواده شهدا داشته باشند و در صدد روایت کردن این حماسه ها برآیند.

بایرامی با بیان اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی، تا سوم خرداد از وضعیت کنونی خارج نمی‌شویم و اجازه تجمعات فعلاً به کسی داده نمی‌شود و روز قدس که روز مهمی در حیات جمهوری اسلامی است امسال به‌شکل دیگری برگزار می‌شود گفت: مراسم ویژه سالروز آزادسازی خرمشهر با قدرت و شکوه زیاد  باید برگزار شود و  اگر وضعیت استان از حیث شیوع کرونا سفید نشود برخی مجموعه‌ها می‌توانند رژه موتوری برگزار کنند همچنین دعوت از حماسه‌سازان فتح خرمشهر با رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها پیشنهاد می‌شود.

//زلیخا صفری راسته کناری