اختصاصی/صفیر گیلان،برگزاری اجلاسیه سراسری نماز درهر  استانی می‌تواند کمک شایانی به ترویج فرهنگ دینی در جامعه کند و باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کرد. همایش ، اجلاسیه و سمینار کلماتی است که به گوش همه خورده است یک برنامه فرهنگی، تبلیغی، سیاسی یا مذهبی با حضور تعداد کثیری از مسئولین و کارشناسان […]

اختصاصی/صفیر گیلان،برگزاری اجلاسیه سراسری نماز درهر  استانی می‌تواند کمک شایانی به ترویج فرهنگ دینی در جامعه کند و باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کرد.

همایش ، اجلاسیه و سمینار کلماتی است که به گوش همه خورده است یک برنامه فرهنگی، تبلیغی، سیاسی یا مذهبی با حضور تعداد کثیری از مسئولین و کارشناسان که گردهم آمده و درباره یک موضوع گفتگو می‌کنند.

یکی از این مراسم‌ها که چند سالی است رونق گرفته اجلاسیه استانی نماز بوده که  با عنوان پنجمین اجلاسیه نماز استان در گیلان با موضوع«نماز و مدرسه»برگزار می‌شود، و بنده اولین بار بود که برای تهیه گزارش از طرف روابط عمومی استانداری گیلان دعوتنامه حضور را داشتم  و این سعادت نصیب بنده گشته بود تا گزارشی میدانی داشته باشم .

پنجمین اجلاس استانی نماز در گیلان با موضوع«نماز و مدرسه»به ریاست دکتر ارسلان زارع استاندار گیلان،آیت الله فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت ،حجت الاسلام حجازی مدیر کل ستاد اقامه نماز گیلان و جهان آرای مدیر کل آموزش و پرورش گیلان و نماینده مجلس و مدیران کل و همچنین اعضای ستاد اقامه نماز گیلان در سالن غدیر استانداری رشت با سخنرانی دولت مردان و سیاست مداران برگزار شد.

اما موضوعی که بنده را وادار به این دل نوشته در کنار کار گزارش خبری کرد نشستن دختران و پسران نوجوان و جوان در آخرین ردیف صندلی سا لن غدیر استانداری گیلان بود آنجا که نوجوانان و جوانان پشت قامت دولت مردان گم شده بودند و این عاملی شده بود تا نتوانند از گفتمانها بهره ببرند و یا حداقل دولتمردان استانشان را بیشتر بشناسند و این نشست در سالن استانداری انگیزه ای برای جوانان شود تا با ترسیم نقشه راه درست در تحصیل و آینده نگری به فکر تصاحب این صندلی ها در آینده نه چندان دور شوند و بتوانند خدمت گذاری برای استان خود باشند.

اجلاسیه یا دورهمی مسئله این است!

برای ترویج فرهنگ نماز تنها سخنرانی عمومی کافی نیست؛ اگر نماز قطع شود کارهای دیگر هم قطع می‌شوند،  نماز ارزان‌ترین عبادت است که اگر از دست دهیم رابطه با خدا را از دست خواهیم داد. و از دست دادن رابطه با خدا یعنی از دست دادن تمام فضایل اخلاقی ،معنوی،اجتماعی و فرهنگی است.

امروزجوانان و نوجوانان نسل جدید مورد هدف دشمنان در توطئه‌ها و دسیسه های مختلف هستند پس باید بیش‌ازپیش به امور جوانان توجه شود و نسبت به رفع مشکلات آن‌ها  در حوزه فرهنگ سازی دینی و اجتماعی اقدامات لازم انجام شود و جوانان را ارج نهیم چیزی که به گفته آیت الله فلاحتی هنوز نتوانستیم تاثیر نماز را روی نسل جوان تبیین کنیم.

به اعتقاد بنده نماز نباید دولتی باشد و باید خودجوش برای نماز کار کنیم، و امروز  مطالعه عموم مردم در حوزه نماز امری لازم و ضروری است و  معلم موثر در تربیت است و می توان گفت:معلم خوب بچه ها را خوب ادب یاد می دهد و باید در این همایش ها به این حوزه بیشتر توجه شود  .

آنجا که استاد هدایت پناه در این اجلاسیه نمازبا موضوع«نماز و مدرسه» گفتند در مورد مطالعات در این حوزه می توان صد ها واحددر دروس نوشت اما ما در حوزه مطالعه و نوشتار اجتماعی در حوزه کتابها صفر هستیم، و یا آنجا که خانم زبیده قاسمی اهل روستای جیرگوابر رانکوه املش از دلیل حضورش بعد از ۲۹ سال معلمی در مساجد شهرش و از داستان کودکی خود  و علاقمندیش به نماز گفت و سالن در سکوت غرق شد ،این پیام‌هاباید نقشهٔ راه عملکردی ستاد اقامه نماز و همه دستگاه مایه فرهنگی قرار گیرد  و این چنین مطالبی در عمل برای فرهنگ سازی نماز گیلان پر رنگ تر نمود کند.

دولتمردان به جوانان فرصت ندادند

در جوامع اسلامی این اجلاسیه‌های مهم در راستای تبیین دین اسلام بایستی وجود داشته باشد، ولی باید دید دستآورد این اجلاسیه‌ها چیست؟ و در نحوه اجرا مشکلی ندارد.
این درحالی است که در این آئین  فرهنگی ، مذهبی تنها حضور افراد سیاسی و مقامات و چهره‌های شاخص به چشم می‌خورد و تنها چند ساعتی را دورهمنشستند و بدون هیچ نتیجه‌ای این مراسم پایان یافت. هر چند که این اجلاسیه هر ساله موضوع مشخصی را با محوریت نماز دنبال می‌کند اما به نظر می‌رسد که این تنها یک دورهمی با تحمیل هزینه گزاف به نهادهای عمومی بوده و نتیجه‌ و بازخوردی ندارد.

زیرا در جامعه آنگونه که دیده می‌شود اولاً در مساجد به روی اهل نماز بعضاً بسته و اگر هم باز باشد خبری از اقامه جماعت نیست. ثانیاً متولیان مساجد افراد کهنسالی هستند که حوصله کار با جوانان را نداشته و به همین علت کانون مسجد که می‌تواند مکان مناسبی برای فعالیت‌های فرهنگی باشد وجود ندارد و بعضا دیده می شود که کودکان که همسفر مادران خود به مساجد در برگزاری نماز حضور پیدا می کنند بارها مورد تذکر خادمین قرار می گیرند  و من به چشم دیدم که این خود عامل فرار کودک و نوجوان از مسجد شده است مسجدی که با بهترین تزئینات و آیینه کاری و سنگ کاری با فرش های فیروزه ای و با چیدمان درست سجاده و …. اما در حوزه ارتباط با کودک و نوجوان هیچ زیبایی و تازگی را نداشته  که جا دارد در چنین اجلاسیه هایی به این موضوع بیشتر توجه شود تا تقدیر و تشکر از ……

یکی از موضوعات اجلاسیه نماز ترویج فرهنگ نماز جماعت اول وقت باشد که این هم متاسفانه در برخی بخش ها و دستگاهها دیده نمی شود و متأسفانه دربخش اصناف نیز دیده می‌شود که هنگام نماز کسبه گرفتار زرق و برق دنیا شده و به کاسبی روزانه خود مشغولند البته هستند کاسبانی که وقت نماز کار را تعطیل می کنند..

موضوع دیگری که باید به آن نگاه ویژه‌ای داشت عدم حضور جوانان یا کم رنگ ظاهر شدن در مساجد بوده که جای بحث دارد و باید در اینگونه نشستها و کارگروه‌های تخصصی آسیب‌شناسی شود و یک راه حل برای تشویق و ترغیب قشر نوجوان و جوان به نماز اول وقت پیدا کرد و یا از جوانان و نوجوانان در چنین برنامه هایی کمک گرفت و از گفتمان و گفتگوی آنها به عنوان سخنران بهره برد.

باید متذکر شوم که دراین بین نقش رسانه‌ها در احیاء و ترویج فرهنگ نماز نیز می‌تواند مؤثر باشد که متأسفانه نشریات نیز دچار سیاست زدگی شده و متأسفانه به دنبال نشر اخبار و رویدادهای سیاستمداران و صاحبان قدرت هستند. اینجا بنظر می‌رسد که متولیان برگزاری این اجلاسیه نماز، شورای اقامه نماز، استانداری،سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا هر ارگان دیگری که نقش ایفا می‌کند باید با یک تفکر و اندیشه دیگری وارد میدان شوند و این مباحث را بگونه‌ای ریشه‌ای حل کنند نه اینکه تنها به فکر صورت جلسه و عکس یادگاری و سلفی‌گیری و یا در انتها به دادن هدیه باشند.

 

تهیه خبر: زلیخا صفری

اجلاس نماز photo_2019-11-30_11-32-20

photo_2019-11-30_11-32-37 photo_2019-11-30_12-03-53 photo_2019-11-30_11-32-18 photo_2019-11-30_11-32-30

photo_2019-12-01_09-19-37 photo_2019-12-01_09-18-40 photo_2019-12-01_09-19-57 photo_2019-12-01_09-20-09