به گزارش صفیر گیلان؛مهندس علی درجانی از برداشت ۲ درصدی اراضی برنج استان معادل حدود ۴ هزار هکتار سطح زیرکشت خبر داد و گفت: هم اکنون در کلیه شهرستان ها برداشت برنج شروع شده است و بیشترین سطح برداشت در شهرستان های فومن،شفت،صومعه سرا،املش و رشت می باشد. وی افزود:بمنظور تسریع در امر برداشت […]

 

 به گزارش صفیر گیلان؛مهندس علی درجانی از برداشت ۲ درصدی اراضی برنج استان معادل حدود ۴ هزار هکتار سطح زیرکشت خبر داد و گفت: هم اکنون در کلیه شهرستان ها برداشت برنج شروع شده است و بیشترین سطح برداشت در شهرستان های فومن،شفت،صومعه سرا،املش و رشت می باشد.

وی افزود:بمنظور تسریع در امر برداشت برنج از وجود بیش از ۲هزار کمباین در سطح شالیزارها استفاده می شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان با اشاره به اینکه حدود ۲۰درصد از مزارع برنج در مرحله رسیدگی قرار دارد، خاطرنشان کرد: برداشت برنج از مزارع طی هفته آینده به دلیل مطلوب بودن شرایط جوی از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشت مکانیزه برنج طی سالجاری درمقایسه با سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته است ، اظهارداشت: با توجه به تامین نهاده های مورد نیاز و مصرف بهینه آن توسط زارعین ، شرایط اقلیمی مساعد، توزیع بذرهای گواهی شده ، امسال وضعیت مزارع شالیکاری مطلوب بوده و این نوید بخش تولید خوب در استان می باشد.

مهندس درجانی یادآورشد: تاکنون۲۱۴ هزار هکتار معادل ۹۰درصد شالیزارهای استان گیلان به مرحله خوشه دهی رسیده است.

افزایش بیش از۲۵هزار تن برنج کیفی با بهسازی شالیکوبی‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با بهسازی شالیکوبی‌ها، بیش از۲۵هزار تن برنج کیفی درتولید افزایش می یابد.

 مهندس درجانی با بیان اینکه با بهسازی شالیکوبی ها می توان بیش از ۲۵ هزارتن کیفیت تولید برنج سفید را افزایش داد اظهارداشت: تعداد ۴۵۵ واحد شالیکوبی تا کنون اصلاح و نوسازی شده است. 
وی افزود: برای بهسازی و اصلاح  شالیکوبی ها با ظرفیت ششصدهزار تن برنج،  بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده.
ایشان مجوز اصلاح، نوسازی و بسته بندی واحد شالیکوبی جهت طرح های توسعه بسته بندی برنج را دارای پیشرفت فیزیکی بالادانست و اذعان داشت: ۵۷۰ میلیارد ریال در قالب تسهیلات به ۱۰۰ واحد با ظرفیت ۱۲۰هزارتن  پرداخت می شود.
وی افزایش بهره وری، ارتقای کیفیت، کاهش ضایعات برنج و قیمت تمام شده محصول را از مزایای بهسازی کارخانه های شالیکوبی عنوان نمود و تصریح کرد: در شالیکوبی های سنتی ۱۰درصد برنج به ضایعات تبدیل می شود، با بهسازی شالیکوبی ها این میزان به ۵درصد کاهش می یابد.