به گزارش صفیر گیلان؛وحید مهجور درگفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت:باتوجه به افزایش مصارف مشترکین در اسفند ماه هر سال ، امور آبفای فومن در دو سال اخیر با تولید نهایتا ۱۲۰ لیتر در ثانیه جوابگوی تامین مصارف آب شرب و بهداشتی مشترکین بوده است گفت: این درحالی است که مصارف فصول گرم […]

به گزارش صفیر گیلان؛وحید مهجور درگفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت:باتوجه به افزایش مصارف مشترکین در اسفند ماه هر سال ، امور آبفای فومن در دو سال اخیر با تولید نهایتا ۱۲۰ لیتر در ثانیه جوابگوی تامین مصارف آب شرب و بهداشتی مشترکین بوده است گفت: این درحالی است که مصارف فصول گرم سال مشترکین باتوجه به مسافر پذیربودن شهر فومن ، با تولید ۱۴۰ لیتر در ثانیه نیاز شهروندان را تامین میکند
وی افزود؛به‌دلیل عدم وجود رینگ شبکه شهری آبرسانی که بتواند شهر توریستی و گردشگر پذیر بودن فومن  را در مواقع لزوم خدمات‌رسانی کند و به‌صورت یکنواخت کل شهر را تحت پوشش آبرسانی قرار دهد،این طرح اجرا می شود.

مهجور ادامه داد: با اجرای کامل این طرح که با همکاری تمام دستگاهها در حال اجراست بش عمده ای از قطعی و یا عدم قطعی آب شرب بخش های مختلف شهر مرتفع می شود.

***بهره‌برداری از طرح رینگ آبرسانی ‌شهر فومن با ۴/۵میلیارد تومان اعتبار

مدیر امور آبفای فومن با بیان اینکه طرح رینگ آبرسانی ‌شهر فومن با ۴/۵میلیارد تومان اعتبار و به طول۳/ ۴کیلومتر در حال اجرا می باشد گفت: منابع تولید آب فومن را ۱۷ حلقه چاه  و ۷۰ %  آب شرب شهر فومن از طریق ایستگاه پمپاژ قلعه کل توزیع می گردد.

وی یاد آور شد:از تاریخ ۳ اسفند ۹۸ با توجه به شیوع بیماری کرونا در استان گیلان و توصیه بهداشت عمومی جهت پیشگیری با شستشوی مکرر دست و لباس و .. باعث افزایش مصارف شهروندان بیش از ۴۰% بیشتر از معادل سال قبل گردید و به رقم ۱۶۸ لیتر در ثانیه رسید .

مهجور شیوع کرونا را  موجب چالشی بزرگ برای تامین آب شرب و توزیع آن در شبکه در بعضی از نقاط شهر فومن خواند و گفت: متاسفانه ما در شهر در برخی ساعات شبانه روز دچار افت فشارشبکه و یا قطعی آب شرب می شدیم که تماسهای مکرر و ابراز نارضایتی مشترکین را در پی داشت .
مدیر امور آبفای فومن  در خصوص رفع این چالش در  مرحله نخست  به جهت تولید بیشتر آب در روز های پایانی سال ۹۸ ، برای تامین مصارف شهروندان ، این امور با تهیه لوازم مورد نیاز برای تجهیز و بهسازی چاه شماره ۸ چاه شامل : الکتروپمپ ، گراول ، لوله آبده و جرثقیل و …اقدام نمود  تصریح کرد؛در مجموع با افزایش تولید ۱۵ لیتر در ثانیه و هزینه ای بالغ بر ۲۷۰ میلیون ریال از محل اعتبارات جاری و بصورت امانی این چاه در مدار بهره برداری قرارگرفت.
مهجور خاطر نشان کرد:همچنین در  سال ۹۸ جهت تامین فشار خروجی ایستگاه پمپاژ تاسیسات قلعه کل با بررسی های انجام شده توسط واحد بهره برداری این امور و تهیه اتصالات مورد نیاز اقدام به تعویض پمپ ایستگاه پمپاژ آب با هزینه ای بالغ بر۴۵۰ میلیون ریال از محل جاری نمود که پس از اتمام این پروژه ظرفیت حجمی ایستگاه پمپاژ به ۱۰۰ لیتر در ثانیه رسید تا بر روند افزایش فشار شبکه آب شهر تاثیر بسزائی داشته باشد .
مدیر امور آبفای شهر فومن در مورد افزایش فشار شبکه آب  شرب شهری در مرحله دوم گفت:در برخی مناطق از شهر که در ساعات پیک مصرف دچار افت فشار آب بودند ، با انجام رینگهای شبکه و اتصال در چندین نقطه از شهر شامل : خیابان امام روبروی شهرک آفتاب بطول ۵۰ متر با لوله ۹۰ میلیمتر پلی اتیلن، ارتباطی انتهای خیابان شهدا به بلوار شهید افتخاری بطول ۱۶۰ متر با لوله ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن ، رینگ ارتباطی از سمت نیروگاه برق در خیابان شهدا به شهرک امام بطول ۱۵۰ متر با لوله ۱۱۰میلیمتر پلی اتیلن ، رینگ شبکه خیابان مطهری به خیابان طالقانی بطول ۴۵ متر درمجموع با اعتباری بالغ بر۵/۱میلیارد ریال بصورت امانی و توسط همکاران واحد بهره داری آبفای فومن انجام گردید و در نهایت مشکل افت فشار آب شرب بسیاری از مناطق مذکور را مرتفع شد.

***چاههای قلعه کل منابع تولید آب فومن
وی اظهار کرد؛ به جهت تامین آب برای نقاطی از شبکه شامل خیابانهای امام ، خیابان شهید بهشتی و منطقه امامبر با افزایش مجدد ظرفیت ایستگاه پمپاژ تاسیسات آبرسانی قلعه کل با تعویض و جایگزینی یکی از پمپ های ایستگاه مذکور با قدرتی بالاتر از قبل و همچنین بهسازی چاه شماره ۶ و افزایش تولید آن از ۱۰ لیتر در ثانیه به ۱۵ لیتر که هم اکنون در حال انجام می باشد تا پایان هفته جاری در مدار بهره برداری قرار خواهد گرفت .
مدیر امور آبفای فومن با اشاره به اینکه  چاه شماره ۱۷ برای افزایش تولید این امور تا هفته آتی با تجهیز اتصالات مورد نیاز به خط انتقال آب شرب بمیزان ۲۵ لیتر در ثانیه به تولیدات این امور افزوده خواهد شد  گفت: هزینه اجرای این کار ۸۵۰ میلیون ریال از محل جاری صورت می گیرد .

مهجور اظهار کرد؛ پس از اتمام تجهیز و راه اندازی چاه شماره ۱۷ نسبت به اتصال این چاه به خط انتقال که باعث افزایش تولید آب شرب می گردد با اتصال به شبکه روستاهای حسینکوه ، شولم و مودگان که همواره در فصول گرم سال با افت فشار و گاها با قطعی آب مواجه بودند از این محل تامین گردد .

 ***۹۹/۸ % جمعیت شهری فومن تحت پوشش خدمات آبرسانی

وحید مهجور مدیر امور آبفای فومن ضمن تشریح خدمات آبرسانی در فومن اظهار داشت: امور آبفای فومن با بیش از  ۱۰ هزار و ۷۰۰ اشتراک ، ۹۹/۸ % جمعیت شهری فومن را تحت پوشش خدمات آبرسانی قرار داده است .
وی منابع تولید آب فومن را ۱۷ حلقه چاه عنوان کرد و افزود: ۷۰ %  آب شرب شهر فومن از طریق ایستگاه پمپاژ قلعه کل توزیع می گردد و همچنین ۸۶% جمعیت این شهر تحت پوشش خدمات فاضلاب هستند.

آبفای فومن

***اجرای  سامانه تله متری شبکه توزیع آب در فومن

مدیر امور آبفای فومناز تکمیل مرکز کنترل از راه دور تأسیسات امور آبرسانی فومن در سامانه تله متری و به روز رسانی اطلاعات موجود از جمله میزان استحصال از چاهها خبر داد و گفت:سامانه کنترل هوشمند تولید و توزیع آب در شبکه  شامل پایش لحظه ای از میزان تولید توسط چاهها و کنترل فرایند تسویه آب و توزیع هوشمند در شبکه در شهرستان تا مرز ۱۰۰ در صد  انجام شده است.

***در مورد ترمیم نوار حفاری به ۳ شیوه اقدام می گردد :
۱- نصب انشعابات متقاضیان آب و فاضلاب که پس از طی مراحل اولیه تشکیل پرونده متقاضیان جهت دریافت مجوز به شهرداری ارجاع میشوند و پس از اخذ هزینه توسط شهرداری از متقاضی مجوز حفاری برای انشعاب بنام شخص ( حقیقی یا حقوقی ) صادر می گردد ، پس از نصب انشعاب ترمیم نوار حفاری برعهده شهرداری خواهد بود . .
۲- در زمینه حفاری برای حوادث و اتفاقات در سطح شهر پس از بررسی و اعلام مقدار حفاری مورد نیاز و اخذ مجوز از شهرداری نسبت به انجام حفاری اقدام میگردد و هزینه آن در قالب تهاتر شش ماهه و یا سالیانه ما بین آب وفاضلاب و شهرداری فومن صورت می گیرد و پس از رفع حادثه ترمیم نوار حفاری برعهده شهرداری خواهد بود .
۳- در مورد مجوز حفاری طرح های توسعه ملی یا استانی ، که پس از عقد قرارداد با پیمانکار پروژه و اعلام مشخصات حفاری ، پیمانکار از سوی آب و فاضلاب به شهرداری معرفی می گردد و پس از پرداخت هزینه به شهرداری نسبت به اخذ مجوز حفاری اقدام می نماید و پس از اتمام پروژه ترمیم نوار حفاری برعهده شهرداری می باشد .

در خصوص ترمیم نوار حفاری براساس ماده ۱۰۳ قانون شهرداریها درصورتی که ترمیم نوار حفاری از هر نوعی ( آسفالت ، موزائیک ، بتن یا خاکی و … ) برعهده پیمانکار پروژه باشد و شهرداری فقط حق نظارت فنی را از پیمانکار اخذ می نماید.
***پروژهای انجام شده امور آب و فاضلاب شهری در سال ۹۸
ردیف عنوان پروژه محل تامین اعتبار مبلغ تامین اعتبار تعداد جمعیت برخوردار مقدار محل اجرا
۱ توسعه شبکه آب عمرانی/ شهرستانی
و مشارکت مردمی ۲/ ۱میلیارد ریال ۲۱۰ خانوار ۱۵۳۹ متر خیابان امام کوچه نصر – خ انتظام ک پورطاعتی – نیروگاه به شهرک امام – خیابان بنت الهدی کوچه طیبی خواه- شهرک بهجت و نقاط دیگر شهر
۲ توسعه شبکه فاضلاب جاری / مشارکت مردمی ۶۷۰ میلیون ریال ۱۴۰ خانوار ۳۳۵ متر کمربندی شکوری – شهرک امام – کمربندی کارگر- کوچه زنبق – کاشانی کوچه خمامی – انتظام پورطاعتی – کوچه افتخاری کوچه معبودی – امامبر کوچه ساسانیان
۳ اجرای خط انتقال فاضلاب عمرانی / ملی ۳۲ میلیارد ریال ۲۳۰۰ خانوار ۲۳۰۰ متر از روبروی ایران خودرو ، کمربندی کارگر تا رستوران دلفین
۴ اجرای خط انتقال فاضلاب عمرانی / ملی ۲۱ میلیارد ریال ۲۳۰۰ خانوار ۵۰۰ متر کمربندی کارگر بعد از رستوران دلفین تا انتهای کوجه شریفی
۵ اجرای خط انتقال فاضلاب عمرانی / ملی ۱۲ میلیارد ریال ۲۵۰۰ خانوار ۶۷۰ متر از خیابان شهید بهشتی روبروی اداره ارشاد تا امامبر و بلوار شهید فرجود تا بلوار

***پروژه های در دست احداث سال ۹۹ :
۱- خط انتقال رفت و برگشت به مخزن ۱۰۰۰۰ متر مکعبی خلیل سرا از محل چهارراه کانال به مخزن میانرز با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال توسط پیمانکار بطول ۴۳۰۰ متر در دست اقدام می باشد .
۲- تکمیل مخزن خلیل سرا که تاکنون پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد داشته و هم اکنون در حال تجهیز مکانیکال و نصب شیر آلات و محوطه سازی می باشد و اعتبار هزینه شده تاکنون۱۰۰ میلیارد ریال و باقیمانده اتمام پروژه در سال ۹۹ مبلغ ۲۰ میلیارد می باشد .

****

آب،رکن اصلی توسعه پایدار

مدیر امور آبفای فومن در پایان خطاب به مشترکین و همشهریان عزیز در خصوص عدم اسراف آب شرب بهداشتی و صرفه‌جویی در خصوص این مایه حیات گفت: آب ارزشمندترین عطیه الهی و مهم‌ترین عامل تداوم حیات موجودات زنده و رکن اصلی توسعه پایدار است.

مهجور اضافه کرد: فقدان یا کمبود این مایع حیات‌بخش موجب اختلال در زندگی شهروندان و بروز نابسامانی‌های فراوان می‌شود.

وی بیان داشت: در چند دهه اخیر افزایش روبه رشد جمعیت و به تبع آن گسترش شهرنشینی، رشد و توسعه در بخش‌های کشاورزی و صنعتی منجر به افزایش تقاضا برای مصرف در تمام زمینه‌ها شده است، در این میان آب به عنوان مهم‌ترین ماده در توسعه پایدار کشور نقش مهمی را ایفا می‌کند.

تهیه و تنظیم/زلیخا صفری راسته کناری