به گزارش صفیر گیلان؛دکتر مسعود نصرتی صبح امروز در نخستین روز هفته جاری با حضور در جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست به تشریح مسائل محیط زیستی شهر و مبحث پسماند پرداخت. این جلسه به ریاست فاطمه شیرزاد،رئیس کمیسیون بهداشت با حضور محمد حسن عاقل منش،محمد حسن علیپور اعضای کمیسیون بهداشت و با حضور بهارمست،معاون […]

به گزارش صفیر گیلان؛دکتر مسعود نصرتی صبح امروز در نخستین روز هفته جاری با حضور در جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست به تشریح مسائل محیط زیستی شهر و مبحث پسماند پرداخت.

این جلسه به ریاست فاطمه شیرزاد،رئیس کمیسیون بهداشت با حضور محمد حسن عاقل منش،محمد حسن علیپور اعضای کمیسیون بهداشت و با حضور بهارمست،معاون خدمات شهری،هادیزاده،مدیر خدمات شهری،حاجی­پور،رئیس سازمان پسماند، جهانگیری مدیرعامل شرکت کود آلی و شهرستانی مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری برگزار شد.

 

شهردار رشت:شهرداری رشت مسئولیت پرداخت هزینه زباله شهرداری های شهرهای همجوار را ندارد

دکتر نصرتی در این جلسه اظهار کرد: خوشحالم در نخستین روز فعالیت کاری به موضوعی می پردازیم که یکی از اصلی ترین دغدغه های شهروندان رشت و نمایندگان مردم در شورای اسلامی است.

شهردار رشت تصریح کرد: یک ماه گذشته جلساتی را در خصوص احداث زباله سوز با سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برگزار کردیم و خروجی آن را نیز در مصاحبه ای اطلاع رسانی کردم.

دکتر نصرتی از اختصاص بودجه ۴۰ میلیارد تومانی توسط مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور آقای حاج محمدی برای احداث دستگاه زباله سوز خبر داد و گفت: عصر پنجشنبه پس از جلسه معارفه با نشستی که برگزار کردیم مقرر شد این مبلغ به شهرداری رشت اختصاص یابد.

 

 

 

وی ابراز امیدواری کرد با اختصاص بودجه ۴۰ میلیارد تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه روند احداث ساخت دستگاه زباله سوز از سوی شرکت تی تی اس سرعت بیشتری گیرد.

شهردار رشت با اشاره به اینکه زباله های سراوان تنها متعلق به رشت نیست و زباله های روستاها و شهرهای همجوار نیز در آن انباشته می شود گفت: پیشنهاد می کنم شرکتی راه اندازی شود و رئیس هیئت مدیره آن یکی از مدیران استانداری باشد و شهرداری های استان گیلان سهام دار آن باشند.

دکتر نصرتی افزود: با راه اندازی این شرکت مستقل در صورت شانه خالی کردن هرکدام از شهرداری ها من جمله شهرداری رشت، استانداری می تواند ارزش افزوده آن شهرداری را کم کند.

شهردار رشت تاکید کرد: شهرداری رشت این مسئولیت را ندارد که از جیب مردم رشت هزینه زباله شهرداری های شهرهای همجوار را پرداخت کند.

دکتر نصرتی با اشاره به اجرای آسفالت در معابر رشت اظهار کرد: مبحث آسفالت به صورت جدی در دستور کار ما قرار دارد و اکثر نوارهای حفاری رشت مشکل دارد و برخی شرکت های خدمت رسان تعهد خود را به درستی انجام ندادند.

وی خاطرنشان کرد: مردم در صورت مشاهده آسفالت نامناسب در شهر، شهرداری را می شناسند و شهرداری را در این زمینه پاسخگو می دانند.

شهردار رشت عنوان داشت: به واقع در فصل آسفالت قرار نداریم ولی در مواقعی که بارندگی نباشد مبحث آسفالت را به صورت جدی پیگیری می کنیم.

 

 

 

فاطمه شیرزاد،رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت در این جلسه رویکرد جدیدی را در خصوص اقدامات علمگرایانه در زمینه پسماند خواستار شد.

وی به آموزش و فرهنگ سازی در زمینه تفکیک از مبدا تاکید کرد و گفت: سازمان پسماند باید برنامه های منسجم تری را به کمیسیون بهداشت ارائه کند و همچنین برنامه های آموزشی را از ماه آینده در مهد کودک،مدارس و ادارات اجرایی کنیم.

 

 

 

شیرزاد با اشاره به اینکه مردم از جمع آوری پسماند خشک رضایت کافی ندارند بیان کرد: کانکس های جمع آوری پسماند خشک در سطح شهر ۱۱ عدد است و عملا کمرنگ شده است.

وی خواستار ارائه بسته های تشویقی در کانکس های جمع آوری پسماند شد و افزود: مراکز دریافت پسماند خشک ما باید تقویت شوند و می خواهیم رشت را به عنوان شهر الگو در حوزه پسماند به کشور معرفی کنیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر همچنین خواستار احداث سایت نوخاله ساختمانی در رشت شد و گفت: نوخاله های ساختمانی در محلات رشت شکل نازیبایی ایجاد کرده است.

شیرزاد خواستار جدی گرفتن جمع آوری پسماند شیشه شد و افزود: در تفکیک زباله از مبدا پسماند شیشه تحویل گرفته نمی شود و بسیاری از شهروندان شیشه را با زباله های عادی مخلوط می کنند.

وی نصب سطل های تفکیک زباله در مدارس و ادارات را ضروری عنوان کرد.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت تاکید کرد: بسیاری از مخازن زباله سطح شهر شکسته است و بوی نامطبوع می دهد و منجر به خطر افتادن سلامت مردم و کارگران می شود.

شیرزاد عنوان کرد: بسیاری از پیمانکاران که غیر بومی نیز هستند ماشین آلات شست و شوی سطل های زباله را از دستور کار خود خارج کردند.

وی با اشاره به اینکه مدیران مناطق در حوزه زباله کوتاهی می کنند بیان کرد: اختیارات از حوزه معاونت خدمات شهری گرفته شده و به مناطق سپرده شده است و باید معاونت خدمات شهری در هر شهر قدرتمند باشد نه اینکه ابزار را از آن بگیریم.

شیرزاد با اشاره به وضعیت کارخانه کود آلی رشت گفت: ۵۵ درصد سهام کارخانه کود آلی مربوط به شهرداری رشت است و ۴۵ درصد سهام دیگر مربوط به شهرداری های دیگر است و سایر شهرداری ها سرانه خود را کامل پرداخت نمی کنند.

 

 

 

محمد حسن عاقل منش عضو کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت در این جلسه گفت: در بسیاری از موارد به مبحث پسماند و زباله در سیاست گذاری ها بی توجهی می شود.

عاقل منش با اشاره به اینکه دولت به شهرهای ساری و نوشهر در خصوص احداث زباله سوز اعتبار خوبی اختصاص داده است گفت: رشت در این زمینه تنها یک دهم اعتبار خود را توانسته است جذب کند.

 

 

 

علی بهارمست؛معاون خدمات شهری شهرداری رشت در این جلسه اظهار کرد: با اجرای پروژه جمع آوری آب های سطحی و حضور به موقع نیروهای عملیاتی منجر به این شد در چند روز بارندگی مشکلی نداشته باشیم.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت ماشین آلات شهرداری رشت گفت: با توجه به اینکه در دو الی سه ماه آِینده به فصل بارش برف نزدیک می شویم نیاز است هرچه سریع تر ماشین آلات شهرداری تعمیر شوند.

علیرضا حاجی­پور،مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت نیز در این جلسه گزارشی از عملکرد سازمان پسماند ارائه داد.

وی آموزش و فرهنگ سازی،افزایش پوشش طرح تفکیک از مبدا،ساماندهی گاریچی ها،راه اندازی ایستگاه های دریافت زباله خشک را از جمله اقدامات سازمان پسماند عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری رشت آموزش چهره به چهره شهروندان در زمینه تفکیک زباله از مبدا را از جمله برنامه های این سازمان برشمرد و گفت: تا پایان سال ۱۰۰ درصد شهر را تحت آموزش تفکیک زباله از مبدا قرار می دهیم.