صفیر گیلان/سید کاظم دلخوش اباتری در رشت، با تأکید بر ضرورت کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای حاصل از فروش نفت و جایگزینی درآمدهای دیگر به‌جای آن اظهار داشت: عملیاتی شدن بودجه ۹۹ با کاهش اتکای به نفت شدنی است اما دولت باید بسترها و ساز و کارهای لازم جهت تحقق آن را فراهم کند. عضو کمیسیون اقتصادی […]

صفیر گیلان/سید کاظم دلخوش اباتری در رشت، با تأکید بر ضرورت کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای حاصل از فروش نفت و جایگزینی درآمدهای دیگر به‌جای آن اظهار داشت: عملیاتی شدن بودجه ۹۹ با کاهش اتکای به نفت شدنی است اما دولت باید بسترها و ساز و کارهای لازم جهت تحقق آن را فراهم کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس فرآیند فعلی بودجه‌ریزی در کشورمان را سنتی دانست و با اشاره به اینکه این روند باید هر چه زودتر تغییر پیدا کند عنوان کرد: اگر بخواهیم بودجه را به‌ویژه در سال ۹۹ از حالت سنتی خارج کنیم لازمه این موضوع مأموریتی کردن لایحه و هدفمند کردن آن در راستای اهداف سند چشم‌انداز است.

دلخوش اباتری با تأکید بر اینکه دولت باید بودجه را به صورت کاملاً عملیاتی تدوین کرده و در موعد مقرر آن به مجلس ارائه دهد تصریح کرد: اگر لایحه بودجه سال ۹۹ عملیاتی و واقعی نوشته شود مجلس نیز وقت بیشتری را برای بررسی مفاد آن قائل می‌شود از طرف دیگر درصد تحقق بودجه در طول سال افزایش پیدا می‌کند.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس کاهش سطح وابستگی کشور به درآمدهای فروش نفت را مطابق با اهداف سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: البته در این راه مشکلات و چالش‌هایی از قبیل کمبود منابع و اعتبارات و اعمال تحریم‌های همه‌ جانبه وجود دارد اما باید تلاش کنیم که موانع این کار برطرف شوند.

وی جلوگیری از فرارهای مالیاتی در کشور و لزوم مبارزه جدی و اصولی با این پدیده را یکی از پیش‌نیازهای رشد اقتصادی اعلام کرد و بیان داشت: پدیده فرار مالیاتی به معضلی بزرگ و پیچیده در تمام نظام‌های اقتصادی دنیا تبدیل شده است و آثار مخرب اجتماعی و اقتصادی آن تنها مختص به کشورمان نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه روند ناقص و سنتی فعلی برای اخذ مالیات در کشورمان یکی از مهم‌ترین علل تشدید کننده فرار مالیاتی است خاطرنشان کرد: مجلس به عنوان قوه قانونگذار برای اصلاح این ضعف‌ها اقدامات خوبی انجام داده است اما بسیاری از قوانین مصوب آن در مرحله اجرا به خوبی عملیاتی نمی‌شوند.

منبع/تسنیم