نگارنده با تجربه سال ها فعالیت در امور بانکی معتقد است، چنانچه انضباط مالی و اداری سیستم بانکی را بتوان در مدیریت شهری ترویج داد، در آن صورت با برنامه بهتر و دقیقتری طرح ها به سامان می رسد

صفیرگیلان / عبدالرضا رفیعی پور چیرانی

امروزه شاهدیم که در مدیریت شهری رشت سیستم واحد و نظامندی در مدیریت شهری تحقق نیافته است و در نبود مدیریت یکپارچه شهری شاهد نابسامانی و اتلاف منابع انسانی و مادی و نارضایتی فزاینده شهروندان هستیم. یکی از حلقه های مفقوده این موضوع عدم نظم اداری مناسب و عدم ارائه یک سیستم توانمند برای پیگیری امورات است.

نگارنده با تجربه سال ها فعالیت در امور بانکی معتقد است، چنانچه انضباط مالی و اداری سیستم بانکی را بتوان در مدیریت شهری ترویج داد، در آن صورت با برنامه بهتر و دقیقتری طرح ها به سامان می رسد، هزینه ها کاهش پیدا می کند و همچنین توزیع منابع مالی در مناطق متوازن تر خواهد بود.

همچنین انتقال تجارب بانکی، خاصه در رفتارهای دقیق و کارشناسی شده میتواند اعتماد خدشه دار شده شهروندان نسبت به عملکرد شهرداریها را بهبود بخشد.

از آنجایی که روش‌های سنتی تامین منابع مالی دیگر پاسخگوی نیازهای فزاینده زندگی شهرنشینی امروز نیست، از این رو می توان از تجارب جذب منابع سپرده بخش خصوصی در بانک ها و مراکز تجاری مالی، در جذب و تامین بودجه اقتصادی و مشارکت بخش خصوصی در تامین منابع مالی مدیریت شهری بهره برد.

اداره صحیح امور مالی در مدیریت شهری، نقش بسزایی در بهسازی‌ نظام اقتصادی و پیشبرد اهداف مدیران شهری دارد. پیاده سازی تجارب تنظیم صحیح قرارداد های مالی و اقتصادی و نحوه تامین منابع مالی پروژه های شهری با استخراج و ارایه قراردادهای مالی بهنگام می تواند بسیار گره گشا باشد.

استفاده از تجربه موفق بانکداری الکترونیک در انجام امور شهری و تبدیل کلان شهر رشت به شهر دیجیتال و گرایش به سمت شهروند دیجیتال شدن از موضوعاتی است که از طریق یک نظم اداری سازمان یافته امکان پذیر خواهد بود و منجر به انضباط رفتاری در انجام کارها و ارایه خدمات به مشتریان و ارباب رجوع می گردد.

طی سال های اخیر، عدم تنظیم صحیح بودجه شهرداری با توجه به میزان درآمد و هزینه ها و عدم وقت شناسی جهت ارایه خدمات از موضوعاتی است که شهروندان و کارشناسان شهر رشت با آن درگیری بوده اند. شیوه صحیح مقابله با چنین وضعیتی در گروی گذار مدیریت شهری از شیوه های منسوخ فعلی است که در گام نخست توجه ویژه شهروندان را به این مهم می طلبد.
وگرنه مشخص است چیزی جزء نام برای کلانشهر رشت باقی نمی ماند.