به گزارشصفیر گیلان، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اعلام این خبر گفت: طی  پایش های دوره‌ای نیروهای محیط زیست و همچنین گزارش‌های رسیده، اخیرا گونه جدید گیاهی به نام کاهوی آبی (Pistia stratiotes از خانواده Araceae) در برخی از استخرهای طبیعی استان مشاهده شده است. قربانعلی محمدپور افزود: این گیاه آبزی شناور، بومی آب‌های مناطق […]

به گزارشصفیر گیلان، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اعلام این خبر گفت: طی  پایش های دوره‌ای نیروهای محیط زیست و همچنین گزارش‌های رسیده، اخیرا گونه جدید گیاهی به نام کاهوی آبی (Pistia stratiotes از خانواده Araceae) در برخی از استخرهای طبیعی استان مشاهده شده است.

قربانعلی محمدپور افزود: این گیاه آبزی شناور، بومی آب‌های مناطق گرم بوده و گیاهی اکواریومی است که در محیط طبیعی رها سازی شده؛ برگ های پهن کرکدار و ریشه‌های افشان گیاه، آن را روی سطح آب شناور می‌کند و به راحتی از طریق پاجوش‌های جانبی تکثیر و همراه جریان آب جابجا می شود، دمای بهینه برای رشد و تکثیر آن بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد بوده اما در بازه دمایی ۱۷ تا ۳۵ درجه نیز می‌تواند زندگی کند.

وی افزود: ورود، رشد و گسترش سریع این گیاه در منابع آبی برخی کشورها به معضلی جدی بدل شده و به همین دلیل حمل و نقل و نگهداری آن ممنوع اعلام شده است.

محمدپور با بیان اینکه این گیاه به عنوان گونه‌ای مهاجم قلمداد می‌شود و قادر است مواد مختلف آب را در خود جمع آوری کند و پس از اتمام دوره زندگی به محیط آبی رهاسازی نماید، تصریح کرد: کاهش تنوع زیستی آبزیان، کاهش نرخ زادآوری و بقای آبزیان، از دیگر مخاطرات این گیاه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به تجارب منابع آب شیرین استان در مورد ورود گونه‌های غیربومی نظیر آزولا و به خصوص سنبل آبی که در حال حاضر  به یک معضل اساسی در  استان بدل شده، از همه هموطنان خواست در صورت مشاهده‌ی این گیاه در منابع آبی، مراتب را به دستگاه‌های ذی ربط اطلاع داده و از رهاسازی خودسرانه هر گونه گیاه غیربومی به خصوص گونه‌های آبی در منابع آبی جدا خودداری کنند.

محمدپور در پایان گفت: با توجه به اهمیت موضوع و با مساعدت استاندار و سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان، مصوبه شورای برنامه ریزی توسعه استان به منظور خرید یک دستگاه شناور دیگر برای جمع آوری گیاهان مهاجم سنبل آبی و کاهوی آبی از تالاب‌ها و آب بندان‌های استان گرفته شده است.