صفیرگیلان/زلیخا صفری،محمدرضا پارسی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه  زمینه ایجاد اعتیاد باید در فرد، خانواده و بستر جامعه با اقدامات ویژه پیشگیری و کنترل شودگفت:اعتیاد  موضلی اجتماعی است که خانواده و نظام و همه ی احاد جامعه را از هم پاشیده  و در این میان جوانان  […]

صفیرگیلان/زلیخا صفری،محمدرضا پارسی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه  زمینه ایجاد اعتیاد باید در فرد، خانواده و بستر جامعه با اقدامات ویژه پیشگیری و کنترل شودگفت:اعتیاد  موضلی اجتماعی است که خانواده و نظام و همه ی احاد جامعه را از هم پاشیده  و در این میان جوانان  گوی سبقت در مصرف را به خود اختصاص دادند.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با اشاره به اینکه موضاعات اقتصادی و فقر در ایجاد و شیوع اعتیاد بسیار تاثیرگذار است اظهارکرد: به منظور پیشگیری و کنترل گسترده این بلای خانمانسوز، دولت ستادی را به عنوان ستاد پیشگیری از اعتیاد در سطح کشور تشکیل داده است.

پارسی با بیان اینکه این ستاد متشکل از کمیته‌های مختلف است و کمیته فرهنگی و پیشگیری از فعال‌ترین کمیته‌های موجود در این ستاد محسوب می‌شود تاکید کرد: با توجه به اهمیت ویژه پیشگیری در مقوله اعتیاد، این کمیته از مسئولیت ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اعتیاد در استان گیلان با تاکید بر اینکه مقوله پیشگیری عامل اصلی کنترل اعتیاد در جامعه است گفت: اقدامات پیشگیرانه در مقوله اعتیاد موجب کاهش تقاضای مواد مخدر در جامعه امروز از سوی جوانان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به مناسبت هفته مبارزه با اعتیاد برنامه‌های متنوعی در استان گیلان از سوی این ستاد برنامه‌ریزی شده است خاطرنشان کرد: نام‌گذاری یک هفته از سال به عنوان هفته مبارزه با مواد مخدر به منظور افزایش حساسیت جامعه به مقوله اعتیاد است.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با بیان اینکه در تمامی ایام سال باید به طور ویژه به مقوله پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی پرداخت تصریح کرد: تلاش است در هفته مبارزه با مواد مخدر با شناسایی و معرفی بیشتر این بلای خانمانسوز وجدان جامعه بیش از پیش آگاه شود.

پارسی با تاکید بر اینکه اقدامات برنامه‌ریزی شده در این هفته به منظور ارزیابی عملکرد ارگان‌های موجود در مقوله پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه است گفت: ایجاد بسیجی همگانی در پیشگیری از مصرف مواد مخدر از سوی کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد در جامعه دنبال می‌شود.

پارسی با بیان اینکه به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر ۳۳ عنوان برنامه فرهنگی در استان گیلان برگزار می‌شود گفت: به منظور ایجاد حساسیت و افزایش روحیه مشارکت اساتید و متولیان امر پیشگیری، همایش هم‌اندیشی اساتید حوزه پیشگیری از اعتیاد در رشت برگزار می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان برگزاری نمایشگاه سیار پیشگیری از اعتیاد در پیاده راه فرهنگی رشت را از دیگر برنامه‌های این هفته در استان گیلان عنوان کرد و افزود: به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر همایش پیشگیری از اعتیاد با هدف فعال‌سازی کارگروه‌های فرهنگی در رشت برگزار می‌شود.

رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اعتیاد در استان گیلان برگزاری همایش پیاده‌روی خانوادگی، ‌کوهنروردی بانوان، همایش دوچرخه‌سواری را از دیگر برنامه‌ این هفته در استان گیلان دانست و گفت: برنامه‌های ویژه هفته مبارزه با مواد مخدر در شهرستان‌های گیلان نیز برگزار می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان با بیان اینکه به مناسبت این هفته مسابقه نقاشی خیابانی روی پرده، ویژه کودکان در محلات آسیب‌پذیر و کم‌برخوردار رشت برگزار می‌شود افزود: اجرای تئاتر خیابانی در برخی از شهرستان‌ها از دیگر برنامه‌های ویژه این هفته در گیلان است.

پارسی با تاکید بر اینکه گیلان ۱۴۳ مرکز درمان اعتیاد دارد که ۵۷ مرکز از میزان مذکور از مراکز اقامتی و ۷۳ مرکز به صورت سرپایی است تصریح کرد: سال گذشته ۲۸ هزار نفر به منظور درمان اعتیاد به مراکز ترک اعتیاد مستقر در استان گیلان مراجعه کردند.

رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اعتیاد در استان گیلانبا اشاره به اینکه بیماران مبتلا به اعتیاد تا پایان عمر نیازمند مراقب‌های روانی هستند تا دوباره به سمت مصرف مواد مخدر کشیده نشوند افزود: با کاهش فشار‌های محیطی و آسیب‌های اجتماعی می‌توان موجب جلوگیری از بازگشت فرد درمان شده به سمت مصرف مواد مخدر شد.

مدیرکل بهزیستی گیلان نسبت جنسیت مرد و زن در مصرف مواد مخدر را به طور تقریبی ۱۲ به یک عنوان کرد و با بیان اینکه بانوان جوان بیشتر در معرض تهدیدات مصرف مواد مخدر هستند خاطرنشان کرد: شیشه و هرویئن از مواد مخدر پرخطر هستند.

رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اعتیاد در استان گیلان با بیان اینکه تریاک از مواد مخدر کم‌خطر است اما مصرف مواد مخدر کم خطر پیشروی به سمت مصرف مواد مخدر پرخطر را در جوانان ایجاد می‌کند تصریح کرد: مصرف مواد مخدر پرخطر عاملی موثر در گسترش آسیب‌های اجتماعی در جامعه است.

پارسی با تاکید بر اینکه ۱۵۰ کودک کار در رشت شناسایی شدند و از این میزان ۵۰ خانواده حاضر به همکاری با سازمان بهزیستی گیلان نشدند گفت: نشستی آموزشی به منظور آگاهی این خانواده‌ها در رشت برگزار شد که تنها ۳۰خانواده در این نشست حضور داشتند.
رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اعتیاد در استان گیلان با اشاره به اینکه در این مراسم به خانواده‌های مذکور کمک‌مالی صورت گرفت افزود: این اقدام به منظور افزایش انگیزه همکاری این خانواده‌ها با سازمان بهزیستی انجام شده است.

 

مدیرکل بهزیستی استان گیلان سیگار را عامل ابتدایی ابتلا به اعتیاد معرفی کرد و اضافه کرد: میانگین سن مصرف سیگار در کشور ۲۰ سال و مصرف مواد مخدر ۲۴ سال است. پارسی یادآور شد نسبت زنان مبتلا به اعتیاد یک دوازدهم مردان است.

او افزود: شیوع مصرف موادمخدر در استان گیلان زیر ۲ونیم درصد است که نزدیک به میانگین کشوری است.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان گفت:  ۱۴۳ مرکز بازپروری بهزیستی در استان گیلان فعال است که ۵۷ مرکز درمانی اقامتی و ۷۳ مرکز درمان سرپایی را شامل می‌شود. او شمار مراجعین به این مراکز را ۲۸ هزار نفر در سال گذشته معرفی کرد.

پارسی تشریح کرد تعداد افرادی که با درمان کامل به‌گونه‌ای که تا آخر عمرمصرف‌کننده‌ی مواد مخدر نباشند از مرکز خارج می‌شوند زیر ۵ درصد است تأکید کرد ؛فشارهای محیطی اغلب این افراد را به مصرف مجدد موادبرمی‌گرداند.

وی افزود: با توجه به اینکه جوانان ما بیشتر در معرض مصرف موادی مثل شیشه و مار حوانا و … هستند گفت: در اعتیاد تعبیری  که هست اینکه وابستگی جسمی دارد و همه این وابستگی را می بینند در حالی که وابستگی روانی در مصرف مواد بخاطر  لذت گرایی و توهم زایی بیشتر و خطرناکتر  است.

شایان ذکر است که با نگاهی به الگوی سوء مصرف مواد مخدردرایران و  بازار مواد مخدر می توان دریافت که تریاک با ۵۳ درصد تقاضا هنوز بیشترین مصرف‌کننده را دارد.

هروئین هفت درصد، شیشه هشت درصد، ماری‌جوانا ۱۱/۹ درصد الگویسوءمصرف مواد مخدر در ایران به خود اختصاص می‌دهد.

در این میان اما «گل» گوی سبقت را از شیشه ربود و کاهش سن افراد تمایل به مصرف آمفتامین‌ها، شیشه و سایر مواد مخدر را بیشترمی‌کند.