اختصاصی/صفیر گیلان؛در راستای  اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در استان گیلان نشست استانی کار گروه اطلاع رسانی این رویداد ملی با حضور  مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و مدیران روابط  عمومی ادارات و سازمانها ی استان پیش از ظهر امروز (۳۰ اردیبهشت) در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی برگزار شد. رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛در راستای  اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در استان گیلان نشست استانی کار گروه اطلاع رسانی این رویداد ملی با حضور  مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و مدیران روابط  عمومی ادارات و سازمانها ی استان پیش از ظهر امروز (۳۰ اردیبهشت) در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی برگزار شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرد: این طرح در ۲مرحله آموزش و اطلاع رسانی از تاریخ ۲۸ اردیبهشت تا ۱۷خرداد و مرحله غربالگری از ۱۷خرداد تا ۱۵تیر خواهد شد.
دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک افزود: شهروندان برای شرکت در بسیج ملی کنترل پر فشاری خون با داشتن کارت ملی به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت و بیمارستان ها مراجعه کنند.
وی با بیان اینکه ۴۰درصد جمعیت گیلان به پر فشاری خون مبتلا هستند گفت: این بیماری علایمی ندارد و به صورت قاتل خاموش درحال افزایش است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: این بیماری عوارض غیرقابل برگشت بر قلب، مغز، کلیه ها، چشم برجا خواهد گذاشت.
دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک بی توجهی مردم به سبک زندگی سالم، تغذیه نامناسب و کم تحرکی را از مهمترین عوامل در پرفشاری خون دانست واعلام کرد: این بیماری یکی از چالش های حوزه سلامت است.
این مسئول حوزه بهداشت و درمان در گیلان امید به زندگی را بین ۷۰ تا ۸۰ سال ذکر نمود و گفت: این افزایش طول عمر فرصتی مناسب برای بیماریهای غیر واگیر مثل فشار خون و دیابت را  در کنار سرطان هاو حوادث برای تهدید سلامتی فراهم نموده است.
  رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه  از مجموع ۱۴ هزار مرگ در سال ۹۶ نزدیک به ۷۵۰۰ مرگ ناشی از بیماری قند خون و عروق و مغز بوده گفت: بیشترین نقش فشار خون  در  در این مرگها فشار ۱۴ به روی ۹  بوده است.
وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۱۰میلیون نفر در دنیا به خاطر فشار خون بالا جان خود را از دست می دهند گفت: گیلان یک میلیون و ۵۰۰هزار نفر جمعیت بالای ۳۰سال دارد که پیش بینی می شود بیش از ۱۰درصد آنها دارای فشار خون بالا باشند.
تنظیم//زلیخا صفری
image_2019_5_20-5_23_36_222_wCC
image_2019_5_20-5_39_21_591_0tp image_2019_5_20-5_40_48_216_MK3 image_2019_5_20-5_24_12_498_Rcy image_2019_5_20-5_41_42_657_hgk