به گزارش صفیر گیلان،غلامرضا کریم آقایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در رشت با اشاره به پروژه سیستم روشنایی تقرب دقیق فرودگاه سردار جنگل رشت اظهار کرد: این پروژه پس از دو سال همت کارشناسان و متخصصان شرکت فرودگاه کشور و گیلان به بهره‌برداری رسیده است. وی با بیان اینکه امروزه دستگاه‌های فرودگاهی و کمک […]

به گزارش صفیر گیلان،غلامرضا کریم آقایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در رشت با اشاره به پروژه سیستم روشنایی تقرب دقیق فرودگاه سردار جنگل رشت اظهار کرد: این پروژه پس از دو سال همت کارشناسان و متخصصان شرکت فرودگاه کشور و گیلان به بهره‌برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه امروزه دستگاه‌های فرودگاهی و کمک ناوبری باید مورد تأیید چک پروازی قرار بگیرد، افزود: سیستم روشنایی تقرب دقیق پروازی فرودگاه رشت پس از بررسی چک پروازی مورد تأیید قرارگرفته است.
مدیرکل فرودگاه استان گیلان با بیان اینکه سیستم روشنایی تقرب دقیق، سیستمی کمک بصری برای کمک به خلبان جهت فرود ایمن است، گفت: این سیستم روشنایی به خلبان در دید کم‌کمک می‌کند تا فرود ایمنی داشته باشد و برای استان گیلان که شرایط جوی خاصی نظیر پر بارندگی و ابرناکی دارد، یقیناً مثمر ثمر خواهد بود.
کریم آقایی با بیان اینکه سیستم روشنایی تقرب دقیق ضریب ایمنی فرودگاه رشت را ارتقا داده، تصریح کرد: ظرفیت مینیمم عملیاتی فرودگاه رشت نیز که اکنون یک هزار و ۲۰۰ متر است با بهره‌برداری از سیستم روشنایی تقریب دقیق افزایش‌یافته و به ۵۵۰ متر رسیده است.
وی با بیان اینکه قبل از راه‌اندازی سیستم روشنایی تقرب دقیق خلبان توانایی فرود در ارتفاع ۵۵۰ کمتری را نداشته، گفت: در حال حاضر خلبان می‌تواند تا دید ۵۵۰ متر به فرودگاه رشت تقرب کرده و فرود کند.
مدیرکل فرودگاه استان گیلان داشتن سیستم روشنایی تقرب دقیق را برای فرودگاه رشت ضروری برشمرد و افزود: دستگاه‌های کمک ناوبری فرودگاه مستلزم داشتن تجهیزات زیرساختی نظیر باند پرواز است اما درجه فرودگاه را داشتن سیستم روشنایی تقرب دقیق و کمک بصری و کمک ناوبری تعیین می‌کند.
کریم آقایی فرودگاه سردار جنگل رشت را فرودگاهی پویا نام برد و گفت: این فرودگاه روزانه بالغ‌بر ۱۵ نشست‌وبرخاست هواپیمای مسافربری جدای از هواپیماهای آموزشی را داریم.
وی واحد بودن فرودگاه و فعال بودن آن در گیلان را لازمه تجهیز دانست و افزود: برای تجهیز فرودگاه رشت به سیستم روشنایی تقرب دقیق هزینه حدوداً یک‌میلیون یورویی و اعتبار دومیلیاردی بوده است.
مدیرکل فرودگاه استان گیلان با بیان اینکه خرید ملزوم برای سیستم روشنایی تقرب دقیق فرودگاه از خارج کشور بوده، گفت: نصب و راه‌اندازی سیستم روشنایی تقرب دقیق توسط مهندسان داخلی انجام‌شده اما چراغ‌های نصب‌شده در آن جزء پیشرفته‌ترین چراغ‌ها بوده که بین فرودگاه‌های کشور تنها ۲۰ فرودگاه مجهز به این نوع از سیستم روشنایی هستند.
وی با اشاره به دشواری‌های موجود در تجهیز فرودگاه رشت به سیستم روشنایی تقرب دقیق به دلیل وسعت کم باند فرود، گفت: بخشی از اجرای پروژه نظیر نصب پایه‌های چراغ در خارج از محیط فرودگاه رشت بوده که هماهنگی‌های بسیار زیاد و با تعارضات مالکین خصوصی همراه بود و موجب شد اجرای این پروژه با سختی‌هایی همراه باشد.
روابط عمومی اداره کل فرودگاه استان گیلان