به گزارش صفیر گیلان، محمد درویش کردار ظهر سه شنبه در جلسه پویش مردمی «بدون قیمت نخریم» با حضور دستگاه‌های مرتبط در سازمان صمت گیلان با اشاره به اینکه عدم درج قیمت بر روی اقلام و کالاها زمینه بروز تخلف را فراهم می‌کند، اظهار کرد: اطلاع از قیمت کالاها و اقلام حق مصرف کنندگان است. وی در […]

به گزارش صفیر گیلان، محمد درویش کردار ظهر سه شنبه در جلسه پویش مردمی «بدون قیمت نخریم» با حضور دستگاه‌های مرتبط در سازمان صمت گیلان با اشاره به اینکه عدم درج قیمت بر روی اقلام و کالاها زمینه بروز تخلف را فراهم می‌کند، اظهار کرد: اطلاع از قیمت کالاها و اقلام حق مصرف کنندگان است.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم همکاری همه شهروندان با سازمان‌های مربوطه در این زمینه، گفت: پیوستن به پویش مردمی بدون قیمت نخریم» و اشاعه و فرهنگ سازی در این زمینه سبب ایجاد یک نظارت همگانی در سطح بازار می‌شود.

درویش کردار با بیان اینکه رؤسای اتحادیه‌های اقلام پر مصرف در سطح بازار باید با نصب تراکت و آگهی در واحد صنفی در اشاعه این پویش فعال شوند، افزود: بیش از ۴۶ درصد تخلفات صنفی در زمینه عدم درج قیمت کالا بوده که نیازمند توجه و اهتمام جدی تر به این موضوع است.

وی با بیان اینکه باید از همه ظرفیت‌های برای تقویت و فرهنگ سازی در راستای این پویش استفاده کنیم، بیان کرد: فضای مجازی و حقیقی اتاق‌های اصناف، شهرداری‌ها و انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف کنندگان سراسر استان باید در این راستا گام بردارند.

وی ادامه داد: برای نهادینه کردن این موضوع همه نهادهای مرتبط باید پای کار باشند و با جدیت با متخلفان برخورد کنند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صمت گیلان با تأکید بر اینکه حضور همه مردم در این پویش بسیار حائز اهمیت است، افزود: شهروندان با نخریدن و مقاومت در برابر کالای بدون قیمت، می‌توانند این تخلفات را به سامانه تلفنی ۱۲۴ این سازمان و ۱۳۵ تعزیرات حکومتی اطلاع دهند.

نقش مهم انجمن‌ها و تشکیل‌های صنفی در امر فرهنگ سازی

معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی گیلان نیز در این نشست به خلأ قانونی در خصوص جرایم بیشتر برای عدم درج قیمت اشاره و اظهار کرد: جرایم لحاظ شده در قانون به حد کفایت بازدارنده نیست متأسفانه برخی از کالاها از مبادی تولیدی اصلی دارای قیمت نیستند و بارها در این رابطه مکاتبه شده است.

محمد ابراهیم کتابچی با بیان اینکه قیمت هیچ کالایی شناور نیست و همه موظف به درج قیمت هستند، تأکید کرد: باید در کنار اقدامات نظارتی برنامه‌های آموزشی نیز اجرایی شود.

کتابچی با اشاره به اینکه باید فرآیند به نحوی تعریف شود که مردم کمتر به نظارت قهری عادت کنند، گفت: نقش انجمن‌ها و تشکل‌های صنعتی در امر آموزش صاحبان صنوف برای کاهش تخلفات مهم است.

معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی گیلان ابتدا با اولویت بندی کالاهای پرمصرف حتی در زمینه پوشاک در این پویش انجام شود، تصریح کرد: استمرار بازرسی‌ها و جدیت در تشکیل پرونده‌های تخلف بر کارآمدی این پویش اثر بخش خواهد بود.

اهمیت آموزش اصناف برای نهادینه کردن پویش «بدون قیمت نمی خریم»

در ادامه این جلسه نیز رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان گیلان به ظرفیت‌های قانونی این پویش اشاره کرد و گفت: در ماده ۵ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و در ماده ۶ قانون تعزیرات حکومتی و همچنین در ماده ۱۵ قانون نظام صنفی به صراحت به عدم درج قیمت به عنوان تخلف آشکار تاکید شده است و نیازمند شفافیت در قیمت به عنوان فرهنگ عمومی هستیم.

ساسان والافر با بیان اینکه آموزش اصناف به عنوان یک مؤلفه نهادینه سازی درج قیمت، افزود: آموزش می‌تواند در بسیاری از موارد از بروز تخلفات پیشگیری کند و همراهی فراگیر و حداکثری مردم نیز به این مهم در احقاق حقوقشان بسیار اثرگذار است.