صفیر گیلان:در اولین جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای شهر رشت در سال ۱۴۰۲ از محمدرضا فروتن ، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری رشت به پاس تلاشهای قابل ذکر و اهتمام در اطلاع رسانی دقیق و منظم و همچنین همراهی، هماهنگیها در برگزاریهای مختلف همایشها، جشنواره ها، بازدیدها مناسبتها به شکلی مناسب در ماههای اخیر تقدیر شد.

 علاوه بر آن ایجاد تعامل میان رسانه های مختلف با مجموعه شورا و شهرداری و ایجاد یکپارچگی بین سازمانی در جهت پیشبرد امور توسعه شهر از دستاوردهای همکاران روابط عمومی شهرداری رشت در ماه‌های اخیر برشمرده شد.

همچنین از یاسر محجوب رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و پیام جعفری نیا، رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری رشت به دلیل فعالیتهای چشمگیر در زمینه ایجاد زیرساختهای لازم برای بازدید ارزیابان یونسکو برای جهانی شدن شهر رشت در حوزه صنایع دستی ، آماده سازی شهر برای پیشواز ایام نوروز و ماه مبارک رمضان و تنوع برنامه های فرهنگی اجتماعی در سطح محلات شهر رشت در این ایام و همچنین کاشت بیش از ۴ هزار اصله درخت در بهمن و اسفند ماه گذشته و تلاش سازمان سیمامنظر در افزایش سرانه فضای سبز شهری رشت و برخی اقدامات دیگر تقدیر بعمل آمد.

در این جلسه از شعربافان، معاونت ورزشی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نیز به دلیل تلاشهای انجام شده در برگذاری دومین المپیاد ورزش محلات و مسابقات بزرگ فوتسال جام رمضان و ترویج فرهنگ ورزش همگانی برای شهروندان شهر رشت تقدیر بعمل آمد .

تاج شهرستانی در جلسه شصت و سوم کمیسسون فرهنگی اجتماعی شورا، ضمن تبریک روز ارتش به تمامی غیور مردان و نظامیان شاغل در این عرصه اظهار داشت: برای کشور عزیزمان آرزوی روزهایی پر از امنیت، توسعه و آبادانی داریم.

تاج شهرستانی در موضوع کارگروههای ایجاد شده در حوزه فرهنگی اجتماعی شورا گفت: متاسفانه علیرغم عزمی که در اعضای کارگروه‌ها وجود داشت، در عمل شاهد عملکرد مشخص و خروجی قابل قبولی از این کارگروهها نبوده ایم و باید در این زمینه آسیب شناسی و بهبود عملکرد صورت گیرد.
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر لزوم بازسازی و تعمیر وسایل بازی کودکان در پارک شهر رشت را نیز به مسئولان سازمان مرتبط خاطرنشان ساخت.

*اهمیت ظرفیت بخش خصوصی در پیشبرد امور فرهنگی شهر /

پوراحمد مشاور کمیسیون فرهنگی در این جلسه با تاکید به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در پیشبرد امور ورزشی و فرهنگی شهر گفت: لازم است برای اقناع سازی نسل جوان، به ورزشهای جدید و به روز هم پرداخته شود و زیرساختهای لازم در انواع آموزشهای فرهنگی به شهروندان اجرایی شود.
پوراحمد گفت: با توجه به تورم موحود،و هزینه بالای سالنهای ورزشی، دسترسی آسان شهروندان به اماکن و سخت افزارهای ورزشی از مواردی است که باید مورد توجه مسئولان شهری قرار گیرد.

در این جلسه ، ایجاد “خانه‌های مادر و کودک” در سطح شهر و گفتگویی با اداره اماکن در خصوص ارائه راهکار برای صاحبان فروشگاههایی که به دلیل بدحجابی مشتریان پلمب میشوند نیز از دیگر بحثهای مطرح شده بود.

* لزوم تجمیع دستگاههای مختلف فرهنگی برای تقویت برند خلاق خوراک/

احمدنیا، مشاور کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز با ذکر این نکته که بدنبال افزایش بودجه های فرهنگی، طبیعتا توقعات فرهنگی شهروندان نیز بیشتر میشود گفت: هدف قرار گرفتن دو برنامه مشخص در هر حوزه فرهنگی و اجتماعی چنانکه یکی از بانوان مشاور نیز مطرح کرد، راهکار خوبی در جهت مسیر فعالیت و شفافیت در اجراهاست.

احمد نیا گفت: یک عملکرد به سرانجام رسیده، از چند پروژه ناتمام ارزشمند تر است و لذا باید از تعدد اهداف پرهیز کرد.

وی گفت: شایسته است در بخش خلاق خوراک با تجمیع نیروی ارگانها و دستگاههای مختلف فرهنگی قدم های موثرتری در ابعاد فرامرزی و ملی برداشت که این اجرا علاوه بر تقویت برند، سبب رونق های اقتصادی برای شهر نیز خواهد بود.

*شورا کمیته امداد نیست

زره پوش، دیگر مشاور کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در جلسه شصت و سوم این کمیسیون اظهار داشت: به جرات میتوان گفت بیش از ۹۰ درصد مراجعات مردمی به شورای شهر، در حیطه وظایف شورا نیست، اما با توجه به اعتماد مردمی و نقطه اتکایی که عموم شهروندان به شورای شهر داشته و ساختمان پارلمان شهری را اولین پایگاه حمایتی خود میشناسند، بهرحال باید به مراجعات آنان پاسخی مناسب داد و راهکارهای اجرایی و ادارات مرجع برای حل مشکل را به آنان نشان داد.

وی گفت: آموزشهای شهروندی در رابطه با شرح وظایف شورا و شهرداری و حمایتهای عمومی در این راستا نیز از اموری است که باید به آن پرداخته شود. وی گفت : شورای شهر کمیته امداد نیست اما مراجعات برای حمایتهای مالی از دغدغه هایی است که شوراهای شهرها عموما با آن مواجهند.

یاسر محجوب رییس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکردهای کلی این سازمان در ماههای گذشته گفت: در بخش المپیادهای ورزشی محلات در سال اول حدود یکهزارو چهارصد شرکت کننده داشتیم که اکنون به بیش از ۴ هزار شهروند ورزشکار نیمه حرفه ای رسیده است و این رقم برای سال آینده ۶ هزارنفر تخمین زده میشود.

محجوب اشاره داشت در بخش ترویج ترویج فرهنگ قرآنی نیز با وجود اینکه متولی اصلی این امر ارگان دیگری است، سازمان فرهنگی ورزشی همواره پیشگام و مجری بوده است.

در این جلسه سه لایحه حمایت مالی مربوط به موسسات شهری رشت مورد بررسی اعضا قرار گرفت.