نیک فهم از شناسایی ۹۷ نقطه پرحادثه در سطح راه های استان خبر داد و تصریح کرد: با اعتبار اولیه ۶۸۰۰ میلیون ریالی نسبت به آشکارسازی این نقاط اقدام و هفت نقطه پر تصادف رفع شده است؛ امسال ۱۷ نقطه پرحادثه را در دستور کار داریم که تاکنون نسبت به رفع و اصلاح ۱۰ نقطه در مرکز و شرق استان اقدام کردیم و هفت نقطه در غرب گیلان در دست اجراست که تا دهه فجر به نتیجه می رسد.

صفیر گیلان/غلامعلی نیک فهم سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان عصر روز پنج شنبه در نشست خبری با رسانه های گروهی استان، ضمن گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری، اظهار کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با نگهداری و ساماندهی حمل و نقل و ساخت و توسعه راه ها زمینه سفرهای ایمن را برای هموطنان فراهم می کند.

وی از شناسایی ۹۷ نقطه پرحادثه در سطح راه های استان خبر داد و تصریح کرد: با اعتبار اولیه ۶۸۰۰ میلیون ریالی نسبت به آشکارسازی این نقاط اقدام و هفت نقطه پر تصادف رفع شده است؛ امسال ۱۷ نقطه پرحادثه را در دستور کار داریم که تاکنون نسبت به رفع و اصلاح ۱۰ نقطه در مرکز و شرق استان اقدام کردیم و هفت نقطه در غرب گیلان در دست اجراست که تا دهه فجر به نتیجه می رسد.

سرپرست راهداری گیلان با بیان اینکه پنج دستگاه پل تخریب شده در اثر سیل های ۹۷ و ۹۸ در دست احداث است، اضافه کرد: پل کیازنیک پیشرفت ۷۵ درصدی، پل خسروآباد پیشرفت ۵۰ درصدی، پل سیدآباد پیشرفت ۹۸ درصدی، پل کلفت پیشرفت ۴۰ درصدی و پل قلعه رودخان پیشرفت ۳۲ درصدی دارد.

وی با بیان اینکه در استان گیلان ۱۵۵ شرکت و موسسه حمل و نقل کالا و ۱۴۹ شرکت حمل و نقل مسافر مشغول فعالیت هستند، افزود: همچنین چهار شرکت حمل و نقل بین المللی کالا و یک شرکت حمل و نقل بین المللی مسافر و ۱۷۰ نمایندگی شرکت های حمل و نقل بین المللی کالا داریم.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با اشاره به فعالیت ۹ پایانه مسافر و سه پایانه کالا در استان، تصریح کرد: ۲۷۳۹ دستگاه اتوبوس، مینی بوس و سواری در بخش حمل و نقل مسافر و ۷۹۳۵ دستگاه در بخش حمل و نقل کالا مشغول فعالیت هستند.

نیک فهم، میانگین سن ناوگان حمل و نقل مسافر استان را ۲۰ سال دانست که چهار سال بالاتر از کشور است و عنوان کرد: در ناوگان حمل و نقل مسافر نیز با میانگین ۱۱ سال برای اتوبوس و ۳۱ سال برای مینی بوس و ۱۱ سال برای سواری مواجه هستیم.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۱۲ هزار و ۲۳۹ راننده در بخش حمل و نقل عمومی استان گیلان، اضافه کرد: ۸۷۸۸ راننده فعال در بخش کالا و ۳۴۵۱ راننده فعال در بخش مسافر داریم.

سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، در ادامه از جابجایی شش میلیون و ۷۸۶ هزار و ۱۳۸ تنی کالا توسط بیش از ۴۷۹ هزار و ۲۸۵ دستگاه/سفر طی هشت ماهه امسال از استان خبر داد و بیان کرد: همچنین طی این مدت حدود دو میلیون و ۳۸۰ هزار نفر مسافر توسط ۴۵۳ هزار و ۴۲۱ دستگاه/تردد وسیله نقلیه عمومی جابجا شدند.

وی با بیان اینکه مرز آستارا طی هشت ماهه امسال ۹۴ هزار و ۸۳۰ تن کالا در بخش واردات و ۵۹۹ هزار و ۱۸۷ تن در بخش صادرات داشته است، گفت: در بخش واردات افزایش ۲۱ درصدی و در بخش صادرات افزایش ۱۰ درصدی داشتیم.

نیک فهم، با اشاره به ترانزیت ۴۷۲ هزار و ۶۵۴ تنی کالا از استان گیلان طی مدت مذکور خبر داد و خاطرنشان کرد: ۴۳۲ هزار و ۸۷ تن از مرز آستارا و ۴۰ هزار و ۵۶۷ تن از مرز انزلی ترانزیت شده است.

وی از رشد ۲۴۸ درصدی ترانزیت ورودی به استان و ۵۲ درصدی ترانزیت خروجی از استان خبر داد و متذکر شد: میانگین تردد روزانه ناوگان از پایانه مرزی آستارا ۳۰۰ دستگاه بوده است.

سرپرست راهداری گیلان با بیان اینکه ایمن سازی مدارس حاشیه راه به دو صورت آموزشی(برپایی کارگاه، نمایش فیلم و آموزش در کلاس) و فیزیکی(نصب تابلو و چراغ چشمک زن و خط کشی) انجام می شود، اظهار کرد: از سال ۷۸ طرح ایمن سازی آموزشی مدارس حاشیه راه ها در دستور کار این اداره کل بوده است.

وی با اشاره به وجود بیش از ۵۰۰ واحد آموزشی در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول در حاشیه راه های برون شهری و روستایی گیلان، عنوان کرد: امسال ۵۰ مدرسه با تعداد ۴۱۰۰ دانش آموز را در دستور کار ایمن سازی آموزشی قرار دادیم؛ در بخش ایمن سازی فیزیکی نیز ۳۰ مدرسه حاشیه راه ها تحت پوشش قرار گرفته است.

نیک فهم، همچنین از اجرای طرح ارتقاء ایمنی عابرین پیاده و موتورسواران در ۵۰ روستای گیلان خبر داد و بیان کرد: متاسفانه بیشترین آمار تلفات در حوادث جاده ای استان مربوط به موتورسواران و عابرین پیاده است.

وی در ادامه از نصب ۶۳ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور و ۲۲ سامانه نظارت تصویری در کلیه محورهای شریانی، شریانی اصلی، آزادراهی و بزرگراهی استان خبر داد و اضافه کرد: ۴۶ سامانه ترددشمار نیز در ۹۲ محور رفت و برگشت استان فعال است.

سرپرست راهداری گیلان با بیان اینکه ۱۴ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۹۹۷ دستگاه وسیله نقلیه طی هشت ماهه امسال وارد استان و ۱۴ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۶۶۴ دستگاه وسیله نقلیه از استان خارج شده است، تاکید کرد: طول کل راه های بین شهری استان گیلان ۱۱ هزار و ۲۰۵ کیلومتر است که شامل ۶۸ کیلومتر آزادراه، ۴۸۶ کیلومتر بزرگراه، ۳۰۱ کیلومتر راه اصلی، ۱۰۵۵ کیلومتر راه فرعی و ۹۲۹۳ کیلومتر راه روستایی می شود.

وی ۸۹۲ کیلومتر از راه های استان را شریانی و ۶۱۶ کیلومتر را ترانزیتی دانست و یادآور شد: همچنین ۱۰۶ دستگاه پل عابر پیاده، ۱۶ دستگاه تونل به طول شش کیلومتر و ۱۶ هزار و ۷۵۶ دستگاه پل جاده ای داریم.

نیک فهم، با اشاره به وجود ۵۰ گردنه در گیلان به طول ۳۶۸ کیلومتر، از فعال شدن ۵۳ راهدارخانه در محورهای اصلی و فرعی و روستایی خبر داد و خاطرنشان کرد: ۶۰ اکیپ راهداری شامل ۳۹۱ دستگاه انواع ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین راهداری و ۵۴۲ نیروی راهدار آماده طرح زمستانی هستند.

سرپرست راهداری گیلان با بیان اینکه در هشت ماهه امسال اقدام به روکش آسفالت گرم ۵۹ کیلومتری و ماسه آسفالت پنج کیلومتری کردیم، ادامه داد: همچنین در ۸۲ کیلومتر از محورهای استان روکش حفاظتی انجام شده و برای ۵۳۵۰ کیلومتر از راه ها لکه گیری با آسفالت گرم ۴۲۹۲ تنی را داشتیم.

وی از برنامه ریزی برای اجرای روکش آسفالت ۱۸۰ کیلومتری راه های اصلی، فرعی و شریانی استان تا پایان سال خبر داد و بیان کرد: طی هشت ماهه امسال در ۱۸۱ کیلومتر از راه های روستایی استان نیز پروژه های روکش و آسفالت را اجرایی کردیم. همچنین تا پایان سال روکش و آسفالت ۲۵ کیلومتری راه های روستایی را در دستور کار داریم.

نیک فهم، با اشاره به برخورداری ۵۸.۹۸ درصدی راه های روستایی گیلان از آسفالت، عنوان کرد: طول روشنایی حوزه استحفاظی گیلان ۲۱۷ کیلومتر است و لذا این اداره کل از سال ۱۴۰۰ اجرای ۳۰ کیلومتر روشنایی را در دستور کار دارد که تاکنون برای بهره برداری از ۱۷ کیلومتر آن اقدام شده است.

لازم به ذکر است در پایان این نشست خبری ، سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان پاسخگوی سوالات خبرنگاران حاضر در جلسه بود.

۲۶آذر تا اول دیماه هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری نام گرفته‌است.

  • نویسنده : تنظیم؛زلیخا صفری راسته کناری