به  گزارش صفیر گیلان؛ همایش تجلیل از ۳۳ شرکت برتر صادرکننده استان گیلان با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان ،  رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان  و رییس سازمان صنعت و معدن گیلان  و دیگر  مسئولان و صنعتگران در سالن استانداری گیلان برگزار شد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان […]

 

به  گزارش صفیر گیلان؛ همایش تجلیل از ۳۳ شرکت برتر صادرکننده استان گیلان با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان ،  رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان  و رییس سازمان صنعت و معدن گیلان  و دیگر  مسئولان و صنعتگران در سالن استانداری گیلان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان در این مراسم با اشاره به اینکه  جدا کردن قوانین صادرات از واردات از مهمترین اقدامات دولت است، اظهار کرد: تشابه زیاد قوانین این دو بخش سبب ایجاد مشکل برای فعالان این حوزه شده است که باید مرتفع شود.

هادی تیزهوش با اشاره به اینکه در هیچ کجای دنیا دولت بدون توجه به بخش خصوصی نمی تواند توسعه یابد، تصریح کرد: کشورهای توسعه یافته بیشتر تمرکز و توجه خود را به حضور بخش خصوصی سوق دادند. که در ایران به این موضوع کمتر توجه می شود.

ایشان از افزایش ۶۸ درصدی صادرات از گمرکات استان گیلان خبر داد و گفت: باید دقت کنیم تا  این افزایش صادارت در سال آینده حوزه صادرات را گرفتار بحث ارزی نکند که قابل جبران نخواهد بود.

وی باابراز تاسف از اینکه  در بدنه دولت هیچ فعال بخش خصوصی حضور ندارد و می توان در حوزه قانونگذاری در مجلس از نظرات فعالان این بخش بهره‌مند شد،افزود: ۹۴۵ میلیارد دلار از کشورهای همسایه واردات داریم.

تیزهوش با بیان اینکه صادرات ایران به کشوروهای همسایه حدود ۲۴ میلیارد دلار است، تاکید کرد: در بسیاری از بخش‌ها توانایی صادرات وجود دارد که متاسفانه نبود زیرساخت ها و قوانین دست و پا گیر دلیل کاهش موضوع صادرات است.

ایشان همچنین در ادامه با اشاره به اختصاص یارانه به صادرات در کشورهای اروپایی و آمریکا، تصریح کرد: در ایران به محض اختصاص یارانه به یک کالا صادرات آن کالا ممنوع می شود. اعمال این قانون برای همه کالاها غیرکارشناسی بوده و نباید همه کالاها مشمول این قانون شوند.

تیزهوش با تأکید براینکه دولت به جای تمرکز بر صادرات نفت باید به صادرات کالاهای غیر نفتی توجه کند، ادامه داد: صادرات ۱۰ میلیارد دلاری به کشور روسیه که ظرفیت بسیاری برای صادرات کالاهای ایرانی دارد بسیار ناچیز است.