صفیر گیلان؛دکتر رحمانی مسئول آموزش بیمه با بیان اینکه بیمه را با خسارت و قرامت نبینیم زیرا بیمه برای تمرین نیاز انسان در راستای رسیدن به ارامش و امنیت است گفت:نظریه مشارکت فلسفه وجودی نظام بیمه ای تار و پود  امنیت غذایی است.

 اختصاصی/صفیر گیلان؛کشاورزی یکی از پرمخاطره‌ترین فعالیت‌های اقتصادی است؛ محصولاتی که براثر خطرات محیطی همچون تغییرات ناگهانی و بی‌موقع دما، خشک‌سالی و یا طوفان ممکن است خسارت‌های زیادی را به کشاورزان وارد کند.

بیمه کشاورزی یکی از اهرم‌های توسعه کشاورزی و قوت قلبی برای کشاورزان به شمار می‌رود که باهدف استمرار تولید کشاورزی به‌خصوص در مناطقی از کشور که کشت محصولات استراتژیک رواج بیشتری دارد همچون استان گیلان، بسیار سودمند است.

بیمه، محصولات کشاورزی شامل محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی وعوامل تولید است و بیش از ۱۵۷ محصول را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

شرایط متفاوت در گیلان همیشه موجب شده تا محصولات کشاورزی گیلان با تهدیدهای روبرو باشد؛ و اینجاست که وجود بیمه محصولات کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

محمد رحمانی گرچکانی، رئیس اداره آموزش و ترویج صندوق بیمه کشاورزی در نشست با رسانه ها ی مکتوب و مجازی گیلان روشنگری را حاصل اطلاع رسانی و خبر دانست و گفت:در حوزه بیمه کشاورزی و دانش افزایی این بخش  ما غافل از خدمات دهی و اصول مفاهیم و تکنیک و تاکتیک ها هستیم.

 وی با اشاره به  این که در  گسترده  جغرافیای سیاسی کشور، جغرافیای کشاورزی وجود دارد و علاوه بر آن اقلیم و میکرو اقلیم در کشور بسیار زیاد است و این موضوع موجب شده تا در یک پهنه جغرافیای میزان خسارت به محصولات کشاورزی نامساوی و یا متفاوت باشد.

رحمانی تصریح کرد؛، تنوع و گوناگونی زیستی و فرهنگی، تنوع و گوناگونی مخاطرات و حوادث و تنوع و گوناگونی محصولات و تولیدات کشاورزی نیز موجب شده تا نیاز به بیمه کشاورزی در کشور به امری مهم تلقی شود.

 رئیس اداره آموزش و ترویج صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به اینکه از ۴۰ بلیه طبیعی دنیا، ۳۴ بلیه در کشور ما وجود دارد و این بلیه‌ها ریسک تولید را پرخطر می‌کند افزود: این مسئله نیز دال بر روی آوردن به بیمه کشاورزی است.

وی با بیان اینکه حوزه کشاورزی در بخش های مختلف اعم از معاونت ها ، سازمان ها ، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و موسسات مدیریت می شود تصریح کرد : با همه تلاشی که از این بخش ها صورت می گیرد هنگامی که کشاورز خسارتی را متحمل می شود این بیمه کشاورزی است که باید میدان بیاید و مدافع حقوق تضیع شده کشاورز و جبران کننده خسارت آنها باشد .

وی جقرافیای کشاورزی کشور را وسیع خواند و گفت:این نشان می دهد که ما چه میزان مواجه با اقلیم و تنوع اقلیمی هستیم تا جایی که در حد روستا و مزرعه اقلیم داریم.

 رئیس اداره آموزش و ترویج صندوق بیمه کشاورزی خرده‌مالک بودن کشاورزان، پرمخاطره بودن تولید در بخش کشاورزی، عدم وجود الگوی کشت، درهم تنیدگی بخش دولتی و خصوصی و وقوع خسارت‌های فاجعه‌بار ازجمله مختصات و دلایلی است که نیاز این حوزه به بیمه و حمایت‌گر را دوچندان می‌کند.

وی افزود:تولید در بخش کشاورزی ارزشمند است و به همین منظور به سبب اهمیت دادن به امنیت غذایی و ارزش نهادن به تولیدات محصولات کشاورزی بیمه کشاورزی راه‌اندازی شده است و همگان مجاب هستند تا بیمه کشاورزی و سوق دادن کشاورزان به این سمت‌وسو را تقویت کنند.

 رئیس اداره آموزش و ترویج صندوق بیمه خرده مالک بودن اراضی کشاورزی  و بازرگانی نبودن تولید را یک مشکل خواند و گفت:معیشتی بودن و اقتصاد کشاورزی و تولید کننده در کشور  ما و ژاپن باعث شده تا برنج در بخش بیمه کشاورزی قرار گیرد در حالی که در دیگر کشورهای دنیا این گونه نیست..

وی همه شرکت‌های بیمه  را یک نوع توزیع‌کننده ریسک عنوان کرد و گفت : کارکرد یک نظام بیمه‌ای سرشکن کردن حجم خسارت‌بین خریداران بیمه است.

رحمانی تصریح کرد؛ جالب اینجاست که علیرغم تلاش همه‌جانبه، هنگامی که خساراتی بر کشاورز تحمیل می‌شود، این بیمه کشاورزی است که سینه سپر می‌کند و باید مدافع حقوق تضییع‌شده کشاورز و رقیق‌کننده خسارت‌های آن‌ها باشد.

این مسئول حفظ ثروت ملی، ایجاد تضمین برای سرمایه‌گذاری، ایجاد اعتبار، توسعه سرمایه‌گذاری، افزایش سطح کیفیت سطح زندگی را از مزیت‌های بیمه کشاورزی دانست و گفت: هرچقدر افراد بیشتری از جامعه در یک نظام بیمه‌ای مشارکت کنند میزان زیان وارده به خسارت دیدگان به میانگین زیان جامعه نزدیک‌تر خواهد بود.

رحمانی با بیان اینکه مالکیت ۹۶ درصد بخش کشاورزی  در بخش خصوصی است گفت:ولی ۹۸ درصد مدیریت دولتی با متولیان بخش کشاورزی است.

وی تاکید کرد؛ در هیچ جای دنیا از محصولات کشاورزی در بخش بیمه تا این حد حمایت نمی شود  ولی  در کشور ما در بخش بیمه تصمیم گیران و بازیگرانی چون نمایندگان و وزارت نیرو و … هستند که باعث تنوع بیمه کشاورزی می شوند..

مسئول آموزش بیمه با بیان اینکه بیمه را با خسارت و قرامت نبینیم زیرا بیمه برای تمرین نیاز انسان در راستای رسیدن به ارامش و امنیت است گفت:نظریه مشارکت فلسفه وجودی نظام بیمه ای تار و پود  امنیت غذایی است.

رئیس اداره آموزش و ترویج صندوق بیمه کشاورزی به پنج اصل مهم در بیمه کشاورزی  شامل!- اصل نفع پذیری۲-اصل حد اعلای حسن نیت۳-اصل علیت۴-اصل نسبت۵-اصل غرامت اشاره و افزود:بیمه کشاورزی تار و پود امنیت غذایی کشور است

آن‌طور که مسئولان بیمه کشاورزی امروز اعلام کرده‌اند از ۸۰۰ میلیارد تومان حق بیمه که صندوق بیمه طی سال گذشته جمع‌آوری کرده‌اند، ۲۷۰ میلیارد ریال توسط بیمه گذاران گیلان پرداخت‌شده است در حالیکه میزان خسارت تعیین‌شده در استان توسط صندوق بیمه ۶۵۰ میلیارد ریال بوده است.

 رئیس اداره آموزش و ترویج صندوق بیمه کشاورزی در پاسخ به خبرنگار این رسانه مبنی بر کم رنگ بودن آموزش و روشنگری در حوزه بیمه کشاورزی علارغم وجود بلایای طبیعی در طی سالهای اخیر در گیلان  و عدم اعتماد کشاورزان گفت:در ابتدای امر باید فرهنگ بیمه را بالا ببریم   نه با اجبار زیرا بیمه کشاورزی عقد قرار داد دو طرفه است  و برای اینکه قانون جهش تولید در کشاورزی مصوب مجلس که در حال پیگیری است ایجاب می کند که محصولات استراتژیک را خودمان نزد صندوق بیمه کنیم و نیاز است بیمه گذاراقناعی ورود کند.

وی افزود:صندوق بیمه کشاورزی صندوق استثنایی است  که سردیس و تندیس بانک کشاورزی است و ترکیبش ،ترکیبی از بانک کشاورزی و جهاد کشاوری است و ما در طی سالها در این حوزه آموزش داشتیم ولی شاید کافی نبوده است.

در گیلان ۳۰۰هزار بهره بردار داریم که تنها ۶۸ هزار نفر در صندوق بیمه کشاورزی مشارکت دارند.

عکس؛زلیخا صفری

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری